Melden ongewenst verhuurgedrag

Verhuurders van woningruimte moeten zich houden aan 7 regels van goed verhuurderschap. Dit staat in de Wet goed verhuurderschap. Deze wet beschermt woningzoekenden, huurders en buitenlandse werknemers met een werk-huurcontract, en moet ongewenst gedrag van verhuurders voorkomen.

Werken verhuurders niet volgens die regels? Dan kan de gemeente een waarschuwing of boete geven. U kunt ongewenst verhuurgedrag bij de gemeente melden met een online formulier.

Dit staat in de Wet goed verhuurderschap

De wet beschermt woningzoekenden en huurders tegen ongewenst verhuurgedrag van:

  • particuliere verhuurders
  • verhuurbemiddelaars (bureaus die huurders in contact brengen met particuliere verhuurders)
  • werkgevers die woningen voor buitenlandse werknemers verzorgen
  • woningcorporaties

Dit zijn de 7 regels van goed verhuurderschap die in de wet staan:

  1. De verhuurder mag de huurder of woningzoekende niet discrimineren.
  2. De verhuurder mag de huurder niet bedreigen of bang maken.
  3. De verhuurder mag maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen.
  4. De verhuurder moet een schriftelijk huurcontract maken.
  5. De verhuurder moet huurders goed informeren over:
    • rechten en plichten van de huurder over de woning (die niet in het huurcontract staan)
    • de hoogte van de borg en wanneer huurders die terugkrijgen als het huurcontract stopt
    • contactinformatie waar de huurder de verhuurder kan bereiken
    • informatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag
    • de servicekosten: verhuurders moeten een compleet overzicht van de kosten laten zien
  6. De verhuurder rekent alleen servicekosten die in de wet staan.
  7. De verhuurbemiddelaar mag geen bemiddelingskosten aan de huurder vragen.

Wordt er verhuurd aan buitenlandse medewerkers? Dan moet de verhuurder ook:

  • de huurovereenkomst los van de werkovereenkomst vastleggen;
  • de huurder schriftelijk de hiervoor genoemde informatie verstrekken in een taal die zij begrijpen.

Wilt u iets melden?

Heeft u problemen met uw verhuurder of huisbaas? Dan neemt u zelf de 1e stap en gaat met de verhuurder in gesprek. Natuurlijk begrijpen wij dat dit moeilijk of lastig voor u kan zijn. Komt u er na het 1e gesprek samen niet uit? Of heeft u hulp nodig bij een volgend gesprek? Dan mag u dit doorgeven bij het Meldpunt.

Geef een duidelijke omschrijving

Mocht de informatie niet duidelijk genoeg zijn, dan nemen we contact met u op. We gaan uiterst vertrouwelijk met uw gegevens om.

Let op: doet u de melding anoniem, dan kunnen we geen contact met u opnemen. Is de informatie niet duidelijk, dan kunnen we uw melding misschien niet goed afhandelen.

Wat doet het meldpunt?

Wij gaan met de meldingen aan de slag:

  • We noteren meldingen die huurders doen en brengen deze in kaart.
  • We kijken samen met de huurder naar een mogelijke oplossing.
  • In overleg met de huurder spreken we de verhuurder of huisbaas aan als dat nodig is.
  • We maken een lijst op van verhuurders die zich niet aan de gewenste afspraken houden.

Let op: Het meldpunt is niet bedoeld voor klachten over de hoogte van de huur. Die kunnen gemeld worden bij de landelijke Huurcommissie.

Meer informatie