Mijn Inkomen

Krijgt u een uitkering of bijzondere bijstand van de gemeente Zutphen? Dan kunt u uw wijzigingen doorgeven via de digitale omgeving ‘Mijn Inkomen’. Hier kunt u uw wijzigingen en inkomsten makkelijk, veilig en snel doorgeven. Op deze pagina leest u hoe het werkt.

Wat kunt u doen in ‘Mijn Inkomen’?

Wanneer u bent ingelogd in 'Mijn Inkomen', komt u op uw persoonlijke omgeving. Hier kunt u uw wijzigingen en inkomsten online doorgeven. Ook kunt u belangrijke documenten die belangrijk zijn voor uw wijzigingen makkelijk toevoegen. U kunt ook uw persoonlijke gegevens bekijken en downloaden. Bijvoorbeeld uw jaaropgaven en uitkeringsspecificaties. Gaat u binnenkort op vakantie naar het buitenland? Ook dit geeft u gemakkelijk door via 'Mijn Inkomen'.

Inloggen met DigiD

Klik op Inloggen 'Mijn inkomen'. U komt nu op de inlogpagina. Hier logt u in met uw DigiD. U komt direct op de startpagina van 'Mijn Inkomen'.

Heeft u geen DigiD? Dan kunt u deze aanvragen via de website van DigiD. Het aanvragen en activeren van uw DigiD duurt ongeveer 3 werkdagen.

Uitleg video's

In 3 video's leggen we uit hoe Mijn inkomen werkt. Door op de afbeelding te klikken, kunt u de video bekijken op YouTube.

Deze video laat zien hoe u uw uitkeringsspecificaties en jaaropgaven kunt bekijken en downloaden:

Ga naar de video "uitkeringsspecificaties en jaaropgaven bekijken en downloaden"

Deze video laat zien hoe u uw inkomsten kunt doorgeven:

Ga naar de video "inkomsten doorgeven"

Deze video laat zien hoe u wijzigingen kunt doorgeven:

Ga naar de video "wijzigingen doorgeven"

Veelgestelde vragen

Als bewindvoerders en/of mentors kan ik niet bij het portaal van de cliënt via DigiD. Wat wordt er van mij verwacht?

De situatie is bij ons bekend en er wordt gewerkt aan een oplossing (naar verwachting kwartaal 4 2021 gereed). Voor inwoners onder bewind verandert de situatie daarom niet. Wijzigingen kunnen via de mail of post doorgegeven worden aan de gemeente. Het inkomstenformulier wordt maandelijks met de post opgestuurd. De bewindvoerder/mentor of inwoner hoeft hier niks voor te doen.

Hoe kan ik mijn gegevens bekijken, bijvoorbeeld wat de hoogte is van mijn uitkering?

Op de online omgeving 'Mijn Inkomen' kunt u links in het menu klikken op ‘Mijn overzicht’. Daarna kiest u zelf welke gegevens u wilt bekijken. Bijvoorbeeld uw betalingen, uitkeringsspecificatie of jaaropgave.

Bekijk de video waarin wordt uitgelegd hoe u uw gegevens kunt bekijken en downloaden.

Kan ik mijn gegevens ook opslaan?

Alle persoonlijke gegevens kunt u downloaden en opslaan op uw eigen computer. Dit doet u door rechtsboven in het scherm op de knop ‘downloaden’ te klikken.

Bekijk de video met uitleg hoe u uw uitkeringsspecificaties en jaaropgaven kunt bekijken en downloaden.

Hoe geef ik mijn inkomsten door voor de 12e van iedere maand?

Ongeveer de 23ste van elke maand staat het inkomstenbriefje voor u klaar op 'Mijn Inkomen'. U ziet dit op de startpagina bij notificaties. Door op ‘uw inkomsten controleren’ te klikken, kunt u uw inkomsten doorgeven.
U kunt deze knop ook vinden bij ‘contact met gemeente’ in het menu en daarna ‘mijn inkomen’.

U bent zelf verantwoordelijk dat de gemeente de gegevens op tijd binnen heeft.

Bekijk de video met uitleg hoe u uw inkomsten voor de 12e van de maand aan de gemeente kunt doorgeven.

Hoe geef ik wijzigingen door?

U kunt uw wijzigingen doorgeven door in het menu ‘contact met gemeente’ te kiezen. Daarna kiest u voor ‘Mijn Inkomen’. U ziet dan verschillende mogelijkheden. U kiest de wijziging die past bij uw situatie. Bijvoorbeeld mijn inkomen (of die van een gezinslid) is veranderd. Heeft u alle velden ingevuld? Dan gaat u akkoord met de disclaimer. Hiermee geeft u aan dat u de gegevens naar waarheid heeft ingevuld. Klik op ‘verstuur wijziging’ en de gegevens worden verstuurd naar de gemeente.

U bent er zelf verantwoordelijk voor dat de gemeente de gegevens op tijd binnen heeft.

Bekijk de video met uitleg hoe u wijzigingen kunt doorgeven aan de gemeente.

Ben ik verplicht om mijn wijzigingen of inkomsten online door te geven?

Nee, u bent dit niet verplicht. De gemeente wilt wel graag dat er zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van 'Mijn Inkomen'. Wanneer u gegevens digitaal verstuurt, komen uw gegevens automatisch terecht in het systeem van de gemeente. Uw gegevens komen sneller bij uw klantregisseur terecht. Tot 1 september 2021 kunt u de formulieren nog ophalen in het stadhuis. Na 1 september krijgt u alleen nog een formulier in overleg met uw klantregisseur.

Ontvang ik het inkomstenformulier niet meer per post?

Tot 1 september 2021 ontvangt u het formulier ook nog per post. U kunt nog een paar maanden oefenen met het digitaal doorgeven. Vanaf 1 september wordt het inkomstenformulier niet meer thuisgestuurd. U moet uw inkomsten dan digitaal doorgeven.

Kan ik nog wel mailen naar de gemeente of mijn klantregisseur?

Ja, u kunt altijd een e-mail sturen naar de gemeente of uw klantregisseur. Let op: het verwerken van de e-mail kost meer tijd dan wanneer u een wijziging doorgeeft via 'Mijn Inkomen'.

Ik heb niet alle bewijsstukken digitaal, wat nu?

Wanneer u niet alle bewijsstukken digitaal kunt versturen, levert u de overige documenten in via de post of aan de balie in het stadhuis. Zorg ervoor dat het voor ons duidelijk is waar de documenten bijhoren, bijvoorbeeld bij een wijziging van woonsituatie. Vermeld daarbij ook altijd uw naam of cliëntnummer.

Ik vind digitaal wijzigingen doorgeven lastig, wat moet ik doen?

Lukt het u niet om digitaal de wijziging door te geven? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag.

U kunt ook langsgaan bij de bibliotheek om hulp te vragen. De bibliotheek heeft verschillende cursussen waarin u leert hoe u handig internet kunt gebruiken. De medewerkers van de bibliotheek kunnen u ook in contact brengen met een vrijwilliger die samen met u de digitale formulieren invult. U kunt ook online bekijken waar u terecht kunt met deze en andere vragen via Het Informatiepunt.

Kan ik 'Mijn Inkomen' ook gebruiken op mijn smartphone of tablet?

Ja, 'Mijn Inkomen' kunt u ook gebruiken op uw smartphone of tablet. U logt hier ook in met DigiD.

De website van 'Mijn Inkomen' laadt niet goed op mijn computer. Wat moet ik doen?

Het kan zijn dat u uw internetbrowser moet bijwerken naar de nieuwste versie. U kunt de nieuwste versies van bijvoorbeeld Firefox, Google Chrome, Microsoft Edge of Safari gratis downloaden.

Blijft u problemen hebben met 'Mijn Inkomen'? Geef dit dan aan ons door.

Ik heb geen computer en/of internet thuis. Wat moet ik doen?

U kunt gebruik maken van de computers op het stadhuis of de Henri Dunantweg 1. Bekijk voordat u langskomt altijd onze openingstijden.

Ik ontvang geen ontvangstbevestiging wanneer ik een wijziging of inkomstenbriefje verstuur. Wat moet ik doen?

Vul bij ‘persoonlijke gegevens’ uw huidige mailadres in. U ontvangt een ontvangstbevestiging op dit mailadres. Is dit veld leeg, dan kan het systeem u geen bevestiging toesturen.

Ik wil mijn uitkeringsspecificatie downloaden van deze maand maar zie de melding ‘geen gegevens bekend’. Wat nu?

De specificatie voor deze maand kunt u pas bekijken wanneer de uitkering voor die maand is uitbetaald. Bijvoorbeeld: de specificatie van de maand mei kunt u raadplegen rond 20 juni. Dit is wanneer u het geld op uw rekening hebt ontvangen voor de maand ervoor. Het kan dus zijn dat ‘mei’ wel in Mijn Inkomen staat, maar hier geen gegevens van bekend zijn.

Waar staat de afkorting T&V voor en waarom zie ik dit?

T&V is Terugvordering en Verhaal. Het kan zijn dat u bij contactpersonen een medewerker ziet staan van team T&V. Deze ziet u alleen wanneer u een schuld of lening heeft of heeft gehad bij de gemeente.