Mijn Inkomen

Krijgt u een uitkering of bijzondere bijstand van de gemeente Zutphen? Dan kunt u uw wijzigingen en inkomsten makkelijk, veilig en snel doorgeven via de digitale omgeving ‘Mijn Inkomen’. Op deze pagina leest u hoe het werkt.

Wat kunt u doen in ‘Mijn Inkomen’?

Wanneer u bent ingelogd in 'Mijn Inkomen', komt u op uw persoonlijke omgeving. Hier kunt u uw wijzigingen en inkomsten online doorgeven. Ook kunt u belangrijke documenten die belangrijk zijn voor uw wijzigingen makkelijk toevoegen. U kunt ook uw persoonlijke gegevens bekijken en downloaden. Bijvoorbeeld uw jaaropgaven en uitkeringsspecificaties. Gaat u binnenkort op vakantie naar het buitenland? Ook dit geeft u gemakkelijk door via 'Mijn Inkomen'.

Inloggen

Inloggen 'Mijn inkomen' met DigiD

Nadat u bent ingelogd komt u direct op de startpagina van 'Mijn Inkomen'.

Heeft u geen DigiD? Dan kunt u deze aanvragen via de website van DigiD. Het aanvragen en activeren van uw DigiD duurt ongeveer 3 werkdagen.

Uitleg video's en veelgestelde vragen

In 3 video's leggen we uit hoe Mijn inkomen werkt. Ook vindt u hieronder antwoorden op veelgestelde vragen.

Uitlegvideo: uw uitkeringsspecificaties en jaaropgaven bekijken en downloaden

Door op de afbeelding te klikken, kunt u de video bekijken op YouTube.

Ga naar de video "uitkeringsspecificaties en jaaropgaven bekijken en downloaden"

De informatie uit de video als tekst lezen

Om uw gegevens online te bekijken, logt u in met DigiD. Hierna komt u terecht op de startpagina van Mijn inkomen. Hier kunt u verschillende zaken regelen, zoals het doorgeven van
inkomsten en wijzigingen. Ook kunt u uw uitkeringsspecificaties en jaaropgaven bekijken en downloaden.

U kunt direct uw gegevens bekijken door op een van de tegels te klikken. Bijvoorbeeld 'Uitkeringsspecificaties' of 'Jaaropgaven'. Ook kunt u in het menu kiezen voor Mijn overzicht. U ziet dan meerdere opties. Kies dan voor 'Uitkeringsspecificaties' of 'Jaaropgaven'.

Uitkeringsspecificaties

Door te klikken op de tegel 'Uitkeringsspecificaties' komt u terecht op de pagina met de uitkeringsspecificaties van de afgelopen 6 jaar. U kiest de maand en het jaar waarvan u de specificatie wilt bekijken.

In het overzicht kunt u de gegevens bekijken. U kunt deze gegevens eenvoudig downloaden en opslaan op uw eigen computer. Dit doet u door op 'downloaden' te klikken, rechtsboven in het scherm. U kunt dan kiezen om het document eerst te openen of meteen op te slaan.

Jaaropgave

Door te klikken op 'Mijn overzicht' in het menu kunt u ook uw jaaropgave kiezen. Kies het goede jaartal. U ziet weer een overzicht van de gegevens. Ook deze gegevens kunt u eenvoudig downloaden door rechtsboven op de knop te klikken. Kies voor openen of meteen opslaan.

Uitlegvideo: uw inkomsten doorgeven

Door op de afbeelding te klikken, kunt u de video bekijken op YouTube.

Ga naar de video "inkomsten doorgeven"

De informatie uit de video als tekst lezen

Heeft u een uitkering van de gemeente Zutphen en ook nog andere inkomsten? Dan moet u iedere maand uw inkomsten doorgeven aan de gemeente. Dit kunt u doen via Mijn Inkomen.

Log in met DigiD. U komt terecht op de startpagina van Mijn Inkomen. Hier kunt u verschillende zaken regelen, zoals het bekijken van uw uitkeringsspecificaties en jaaropgaven. Ook kunt u eenvoudig uw inkomsten en wijzigingen doorgeven.

Inkomsten controleren en doorgeven

Uw digitale inkomstenbriefje staat elke maand voor u klaar op de startpagina. Door op 'Uw inkomsten controleren' te klikken, kunt u uw inkomsten doorgeven. U kunt deze knop ook vinden bij 'Contact met de gemeente' in het menu, en daarna 'Mijn inkomen'.

U klikt op 'Uw inkomsten controleren' en ziet nu eerst een overzicht van uw gegevens die al bij ons bekend zijn. Bijvoorbeeld omdat u deze de vorige maand al hebt ingeleverd. U kunt daarna kiezen welke situatie voor u geldt.

Wanneer u de goede situatie gekozen hebt, klikt u op 'Volgende'. Hier vult u nog een aantal velden in, zoals de toelichting. En voegt eventueel documenten toe die op uw computer staan.

Onderaan het formulier gaat u akkoord met de disclaimer. Hiermee geeft u aan dat u alles naar waarheid hebt ingevuld. U kunt daarna op 'Versturen' klikken.

Iets anders doorgeven

Wilt u iets ander doorgeven? Klik dan op 'Annuleren', maak daarna een andere keuze en klik op 'Volgende'. Ook hier vult u alle gegevens in zoals de periode, omschrijving en toelichting. Hier vult u de extra inkomsten in. Zorg ervoor dat alle velden ingevuld zijn. Daarna klikt u op 'Volgende'.

Wilt u nog meer inkomsten doorgeven? Dan kunt u klikken op 'Andere inkomsten'. Deze kunt u ook weer verwijderen. Bent u klaar met invullen, klik dan op 'Volgende'.

U kunt controleren of alle gegevens die u heeft ingevuld kloppen. Klop dit, dan gaat u akkoord met de disclaimer. Hiermee zegt u dat alles naar waarheid is ingevuld.

Versturen

Klik daarna op 'Versturen'. Er verschijnt een melding op het scherm. Dit is om te controleren of u de gegevens echt wilt versturen. Na het versturen van de inkomsten kunt u deze namelijk niet meer aanpassen.

Weet u zeker dat alles klopt, klik dan nog een keer op 'Versturen'. Rechtsonder in beeld verschijnt een melding dat de gegevens verstuurd zijn. Ook ziet u dat het digitale inkomstenbriefje niet meer voor u klaar staat. U kunt de browser nu afsluiten.

Uitlegvideo: wijzigingen doorgeven

Door op de afbeelding te klikken, kunt u de video bekijken op YouTube.

Ga naar de video "wijzigingen doorgeven"

De informatie uit de video als tekst lezen

Heeft u een uitkering van de gemeente Zutphen? Dan kunt u uw wijzigingen online doorgeven via Mijn Inkomen.

Log in met DigiD. Hierna komt u terecht op de startpagina van Mijn inkomen. Hier kunt u verschillende gegevens bekijken en downloaden, zoals uw uitkeringsspecificaties en jaaropgaven.

U kunt eenvoudig uw wijzigingen doorgeven door in het menu op 'Contact met de gemeente' te kiezen. Daarna kiest u voor 'Mijn inkomen'. U ziet nu verschillende mogelijkheden.

Is uw woonsituatie veranderd, wilt u uw rekeningnummer veranderen of uw uitkering stoppen? Dit geeft u nu eenvoudig online door. U kiest de wijziging die past bij uw situatie, bijvoorbeeld: Mijn inkomen (of die van een gezinslid) is veranderd. U komt daarna in een formulier dat u kunt invullen.

Bovenaan staan voorbeelden van situaties wanneer de inkomsten veranderd zijn van u of uw gezin. Bij het opmerkingenveld kunt u zelf aangeven waar uw wijziging over gaat. U gaat bijvoorbeeld werken. Ook kunt u eenvoudig documenten toevoegen.

Heeft u alle velden ingevuld? Dan gaat u akkoord met de disclaimer. Hiermee zegt u dat alles naar waarheid is ingevuld.

Klik op 'Verstuur wijziging' en de gegevens worden verstuurd naar de gemeente.

Als bewindvoerders en/of mentors kan ik niet bij het portaal van de cliënt via DigiD. Wat wordt er van mij verwacht?

De situatie is bij ons bekend en er wordt gewerkt aan een oplossing (naar verwachting kwartaal 4 2021 gereed). Voor inwoners onder bewind verandert de situatie daarom niet. Wijzigingen kunnen via de mail of post doorgegeven worden aan de gemeente. Het inkomstenformulier wordt maandelijks met de post opgestuurd. De bewindvoerder/mentor of inwoner hoeft hier niks voor te doen.

Hoe kan ik mijn gegevens bekijken, bijvoorbeeld wat de hoogte is van mijn uitkering?

Op de online omgeving 'Mijn Inkomen' kunt u links in het menu klikken op ‘Mijn overzicht’. Daarna kiest u zelf welke gegevens u wilt bekijken. Bijvoorbeeld uw betalingen, uitkeringsspecificatie of jaaropgave.

Bekijk de video waarin wordt uitgelegd hoe u uw gegevens kunt bekijken en downloaden.

Kan ik mijn gegevens ook opslaan?

Alle persoonlijke gegevens kunt u downloaden en opslaan op uw eigen computer. Dit doet u door rechtsboven in het scherm op de knop ‘downloaden’ te klikken.

Bekijk de video met uitleg hoe u uw uitkeringsspecificaties en jaaropgaven kunt bekijken en downloaden.

Hoe geef ik mijn inkomsten door voor de 12e van iedere maand?

Ongeveer de 23ste van elke maand staat het inkomstenbriefje voor u klaar op 'Mijn Inkomen'. U ziet dit op de startpagina bij notificaties. Door op ‘uw inkomsten controleren’ te klikken, kunt u uw inkomsten doorgeven.
U kunt deze knop ook vinden bij ‘contact met gemeente’ in het menu en daarna ‘mijn inkomen’.

U bent zelf verantwoordelijk dat de gemeente de gegevens op tijd binnen heeft.

Bekijk de video met uitleg hoe u uw inkomsten voor de 12e van de maand aan de gemeente kunt doorgeven.

Hoe geef ik wijzigingen door?

U kunt uw wijzigingen doorgeven door in het menu ‘contact met gemeente’ te kiezen. Daarna kiest u voor ‘Mijn Inkomen’. U ziet dan verschillende mogelijkheden. U kiest de wijziging die past bij uw situatie. Bijvoorbeeld mijn inkomen (of die van een gezinslid) is veranderd. Heeft u alle velden ingevuld? Dan gaat u akkoord met de disclaimer. Hiermee geeft u aan dat u de gegevens naar waarheid heeft ingevuld. Klik op ‘verstuur wijziging’ en de gegevens worden verstuurd naar de gemeente.

U bent er zelf verantwoordelijk voor dat de gemeente de gegevens op tijd binnen heeft.

Bekijk de video met uitleg hoe u wijzigingen kunt doorgeven aan de gemeente.

Ben ik verplicht om mijn wijzigingen of inkomsten online door te geven?

Nee, u bent dit niet verplicht. De gemeente wilt wel graag dat er zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van 'Mijn Inkomen'. Wanneer u gegevens digitaal verstuurt, komen uw gegevens automatisch terecht in het systeem van de gemeente. Uw gegevens komen sneller bij uw consulent inkomen terecht.

Wilt u graag een papieren formulier gebruiken? Overleg dit dan met uw consulent inkomen.

Ontvang ik het inkomstenformulier niet meer per post?

Tot 1 september 2021 ontvangt u het formulier ook nog per post. U kunt nog een paar maanden oefenen met het digitaal doorgeven. Vanaf 1 september wordt het inkomstenformulier niet meer thuisgestuurd. U moet uw inkomsten dan digitaal doorgeven.

Kan ik nog wel mailen naar de gemeente of mijn consulent inkomen?

Ja, u kunt altijd een e-mail sturen naar de gemeente of uw consulent inkomen. Let op: het verwerken van de e-mail kost meer tijd dan wanneer u een wijziging doorgeeft via 'Mijn Inkomen'.

Ik heb niet alle bewijsstukken digitaal, wat nu?

Wanneer u niet alle bewijsstukken digitaal kunt versturen, levert u de overige documenten in via de post of aan de balie in het stadhuis. Zorg ervoor dat het voor ons duidelijk is waar de documenten bijhoren, bijvoorbeeld bij een wijziging van woonsituatie. Vermeld daarbij ook altijd uw naam of cliëntnummer.

Ik vind digitaal wijzigingen doorgeven lastig, wat moet ik doen?

Lukt het u niet om digitaal de wijziging door te geven? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag.

U kunt ook langsgaan bij de bibliotheek om hulp te vragen. De bibliotheek heeft verschillende cursussen waarin u leert hoe u handig internet kunt gebruiken. De medewerkers van de bibliotheek kunnen u ook in contact brengen met een vrijwilliger die samen met u de digitale formulieren invult. U kunt ook online bekijken waar u terecht kunt met deze en andere vragen via Het Informatiepunt.

Kan ik 'Mijn Inkomen' ook gebruiken op mijn smartphone of tablet?

Ja, 'Mijn Inkomen' kunt u ook gebruiken op uw smartphone of tablet. U logt hier ook in met DigiD.

De website van 'Mijn Inkomen' laadt niet goed op mijn computer. Wat moet ik doen?

Het kan zijn dat u uw internetbrowser moet bijwerken naar de nieuwste versie. U kunt de nieuwste versies van bijvoorbeeld Firefox, Google Chrome, Microsoft Edge of Safari gratis downloaden.

Blijft u problemen hebben met 'Mijn Inkomen'? Geef dit dan aan ons door.

Ik heb geen computer en/of internet thuis. Wat moet ik doen?

U kunt gebruik maken van de computers op het stadhuis of de Henri Dunantweg 1. Bekijk voordat u langskomt altijd onze openingstijden.

Ik ontvang geen ontvangstbevestiging wanneer ik een wijziging of inkomstenbriefje verstuur. Wat moet ik doen?

Vul bij ‘persoonlijke gegevens’ uw huidige mailadres in. U ontvangt een ontvangstbevestiging op dit mailadres. Is dit veld leeg, dan kan het systeem u geen bevestiging toesturen.

Ik wil mijn uitkeringsspecificatie downloaden van deze maand maar zie de melding ‘geen gegevens bekend’. Wat nu?

De specificatie voor deze maand kunt u pas bekijken wanneer de uitkering voor die maand is uitbetaald. Bijvoorbeeld: de specificatie van de maand mei kunt u raadplegen rond 20 juni. Dit is wanneer u het geld op uw rekening hebt ontvangen voor de maand ervoor. Het kan dus zijn dat ‘mei’ wel in Mijn Inkomen staat, maar hier geen gegevens van bekend zijn.

Waar staat de afkorting T&V voor en waarom zie ik dit?

T&V is Terugvordering en Verhaal. Het kan zijn dat u bij contactpersonen een medewerker ziet staan van team T&V. Deze ziet u alleen wanneer u een schuld of lening heeft of heeft gehad bij de gemeente.