Van schulden naar sparen

‘TOEN HET ECHT NIET MEER GING’

Louis en Manuela , twee inwoners van onze gemeente hadden een enorme schuldenlast en hebben eind 2017 de stap richting hulp gezet. Graag delen zij hun verhaal, zodat ze andere mensen met schulden informeren en zij zo snel mogelijk zelf de stap richting hulp te zetten. Lees hier hun verhaal en tips.

Onze eerste afspraak bij de gemeente

Louis en Manuela werken allebei, maar de schulden die ze hadden opgebouwd, konden ze echt niet meer aflossen. Louis en Manuela vertellen: “Wij kwamen eind 2017 bij de gemeente met een behoorlijke schuld. Onze eerste afspraak bij de gemeente was met een dame die ons, na een uitvoerig gesprek, een soort test liet doen achter de computer. Hieruit moest blijken of we, zonder schulden, in de toekomst in staat zijn om het financieel overzicht te houden. Dat was in orde. Daarna werd er een afspraak ingepland met haar collega van de schuldhulpverlening.”

Overzicht en inzicht

“De schuldhulpmevrouw heeft ons gevraagd om een compleet overzicht te maken van alle schuldeisers, betalingsregelingen en achterstanden. Dat was wel confronterend, het totaalbedrag was veel hoger dan we hadden geschat. Toen werd ons een ‘saneringstraject’ aangeboden. Zo’n traject duurt drie jaar en als je ervoor staat, lijkt het een eeuwigheid. Helemaal met een dochter in de puberteit zagen we er tegen op. Maar we hebben toch de keus gemaakt om er voor te gaan.”

Rust

“In de praktijk werkte het eigenlijk heel prettig. Er kwamen geen deurwaarders meer aan huis; dat was een hele opluchting. Vooraf was bepaald dat we wekelijks leefgeld kregen en dat de rest van alle vaste lasten door de gemeente van onze salarissen werden betaald. Dit gaat in overleg met twee personen van de gemeente. In ons geval waren dat een schuldhulpverlener en budgetbeheerder. Onze salarissen en de toeslagen werden niet meer aan ons betaald, maar aan de gemeente. Behalve de kinderbijslag, die ontvingen wij zelf.”

“Maandelijks kregen we een overzicht van alle inkomsten en uitgaven. In het begin kwamen we elke maand bij de budgetbeheermevrouw met onze post. Dat gingen we samen doorheen en zij zorgde voor de betalingen. Door de lockdown ging de afspraak per telefoon en e-mail. Natuurlijk gebeurt er in drie jaar een heleboel waar je niet op rekent, maar wij hebben altijd heel fijn contact gehad met beide dames en als we eens iets extra’s nodig hadden, was het eigenlijk nooit een probleem.”

Schuldenvrij

“Doordat Manuela steeds meer uren ging werken, konden we zelfs sparen van onze salarissen! Aan het einde van het saneringstraject kregen we een mooi spaarpotje mee. Vooraf was afgesproken met de schuldeisers dat we 6% van de schulden zouden afbetalen. Na drie jaar hebben we bijna 24% van onze schulden afgelost. De rest van de schulden zijn kwijtgescholden. Van de gemeente hebben we een verklaring ontvangen dat we de afgelopen jaren aan alle eisen hebben voldaan en dat we schuldvrij zijn.”

Eigen regie met een schuldhulpmaatje

“In de laatste fase werd ons geleerd hoe we de zaken geleidelijk weer over konden nemen. Daarbij hadden we ook hulp van een schuldhulpmaatje, dat was voor ons heel prettig. Vooral als het ging om toeslagen en belastingaangiftes. Het is fijn om even met iemand in de buurt dit samen te doen, want soms is het best ingewikkeld. Voor ons is het een hele leerzame periode geweest. We kwamen echt niks tekort en hebben zelfs van onze vakanties genoten samen met onze dochter.”

Ons advies

“Het enige waar we achteraf spijt van hebben, is dat we er niet veel eerder de stap richting hulp hebben gezet. Nu komen we rond en sparen van dezelfde inkomsten als eerst en we zijn niemand meer iets schuldig! Ons advies is echt: laat je schulden niet oplopen! Praat erover en zet zelf de stap zo snel mogelijk richting hulp!”

Ook hulp nodig?

Wilt u ook van uw geldproblemen af? Wacht dan niet te lang en neem contact met ons op. Dat kan via e-mailadres sdv@zutphen.nl, via het contactformulier of via telefoonummer 140575.