Verhuurders van woningruimte moeten zich houden aan 9 regels van goed verhuurderschap. Dit staat in de Wet goed verhuurderschap. Deze wet beschermt woningzoekenden, huurders en buitenlandse werknemers met een werk-huurcontract, en moet ongewenst gedrag van verhuurders voorkomen.
Werken verhuurders niet volgens die regels? Dan kan de gemeente een waarschuwing of boete geven. U kunt ongewenst verhuurgedrag bij de gemeente melden met een online formulier.
Dit staat in de Wet goed verhuurderschap
De wet beschermt woningzoekenden en huurders tegen ongewenst verhuurgedrag van:
- particuliere verhuurders
- verhuurbemiddelaars (bureaus die huurders in contact brengen met particuliere verhuurders)
- werkgevers die woningen voor buitenlandse werknemers verzorgen
- woningcorporaties
Dit zijn de 9 regels van goed verhuurderschap die in de wet staan:
- De verhuurder mag de huurder of woningzoekende niet discrimineren.
- De verhuurder mag de huurder niet bedreigen of bang maken.
- De verhuurder mag maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen.
- De verhuurder moet een schriftelijk huurcontract maken.
- De verhuurder moet huurders goed informeren over:
- rechten en plichten van de huurder over de woning (die niet in het huurcontract staan)
- de hoogte van de borg en wanneer huurders die terugkrijgen als het huurcontract stopt
- contactinformatie waar de huurder de verhuurder kan bereiken
- informatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag
- de servicekosten: verhuurders moeten een compleet overzicht van de kosten laten zien
- De verhuurder rekent alleen servicekosten die in de wet staan.
- De verhuurbemiddelaar mag geen bemiddelingskosten aan de huurder vragen.
- De huurprijs van de woning mag niet hoger zijn dan de wettelijke maximale middenhuurgrens.
- De verhoging van de huurprijs mag niet hoger zijn dan wettelijk toegestaan.
Wordt er verhuurd aan buitenlandse medewerkers? Dan moet de verhuurder ook:
- de huurovereenkomst los van de werkovereenkomst vastleggen;
- de huurder schriftelijk de hiervoor genoemde informatie verstrekken in een taal die zij begrijpen.
Wilt u iets melden?
Heeft u problemen met uw verhuurder of huisbaas? Dan neemt u zelf de 1e stap en gaat met de verhuurder in gesprek. Natuurlijk begrijpen wij dat dit moeilijk of lastig voor u kan zijn. Komt u er na het 1e gesprek samen niet uit? Of heeft u hulp nodig bij een volgend gesprek? Dan mag u dit doorgeven bij het Meldpunt.
Geef een duidelijke omschrijving
Mocht de informatie niet duidelijk genoeg zijn, dan nemen we contact met u op. We gaan uiterst vertrouwelijk met uw gegevens om.
Let op: doet u de melding anoniem, dan kunnen we geen contact met u opnemen. Is de informatie niet duidelijk, dan kunnen we uw melding misschien niet goed afhandelen.
Wat doet het meldpunt?
Wij gaan met de meldingen aan de slag:
- We noteren meldingen die huurders doen en brengen deze in kaart.
- We kijken samen met de huurder naar een mogelijke oplossing.
- In overleg met de huurder spreken we de verhuurder of huisbaas aan als dat nodig is.
- We maken een lijst op van verhuurders die zich niet aan de gewenste afspraken houden.
Let op: Het meldpunt is niet bedoeld voor klachten over de hoogte van de huur. Die kunnen gemeld worden bij de landelijke Huurcommissie.
Meer informatie
- Mag de verhuurder mijn inkomensgegevens aanvragen bij de Belastingdienst voor huurverhoging? Lees meer op de website: Rijksoverheid - Vragen van huurders.
- Wilt u een inschatting maken van wat de maximale huurprijs van uw woning is? Lees meer op de website: Huurcommissie.
- U kunt bezwaar maken tegen een te hoge huurverhoging. Lees meer op de website: Rijksoverheid - Bezwaar tegen hoge huurverhoging.
Report problems with your landlord
You can report problems with your landlord.