Gemeente Zutphen onderzoekt nieuwe aansluiting N314

20-11-2025

Sluipverkeer dat via de weg Bronsbergen naar de N314 rijdt, moet in de toekomst misschien een andere route zoeken. De gemeente start namelijk een onderzoek naar een nieuwe aansluiting op de N314 bij de kruising met de Gelderhorst. Aanleiding is de geplande dijkversterking van Waterschap Rijn en IJssel, die een kans biedt om de verkeerssituatie op de dijk te verbeteren.

Waterschap Rijn en IJssel versterkt de dijk langs de Den Elterweg, Bronsbergen en Liudgersdijk. Deze dijkweg is belangrijk voor fietsers, recreanten en bezoekers van het gebied. Tegelijk rijdt er verkeer dat hier officieel niet mag komen. De dijkversterking biedt een kans om de verkeerssituatie toekomstbestendig te maken.

Tegengaan van sluipverkeer

Het college besloot op 4 november om een onderzoek te starten naar de haalbaarheid van een nieuwe aansluiting op de N314 bij de kruising van de Gelderhorst. Deze aansluiting maakt de route via Bronsbergen naar de N314 minder aantrekkelijk voor sluipverkeer, verbetert hierdoor de verkeersveiligheid en zorgt voor een betere ontsluiting van de recreatie- en horecavoorzieningen bij het Bronsbergenmeer. De gemeente onderzoekt samen met de provincie Gelderland hoe deze nieuwe aansluiting past binnen het landschap en de functies in het gebied.

“Bewoners geven al langere tijd aan dat er veel sluipverkeer over de dijk rijdt. Dat past niet bij deze weg en het voelt onveilig. De dijkversterking geeft ons de kans om dit goed te regelen. We onderzoeken of een nieuwe aansluiting op de N314 hierbij helpt. Dat doen we stap voor stap, samen met de provincie, het waterschap en de omgeving.”

Wethouder Sjoerd Wannet

Veilige en overzichtelijke dijkweg

De weg Bronsbergen is een populaire fietsroute en wordt veel gebruikt door fietsers, wandelaars en bezoekers van het gebied. Omdat het waterschap werkt aan het versterken van de dijk, heeft het college de gewenste wegprofielen vastgesteld.

Zo wordt de weg Bronsbergen 11 meter breed, met een rijbaan van 6 meter en aan beide kanten 2,5 meter berm. De Liudgersdijk wordt 7,5 meter breed, met 4,5 meter rijbaan en aan beide kanten 1,5 meter berm. Op basis van deze keuzes werkt het waterschap het dijkontwerp verder uit. De exacte weginrichting (bijvoorbeeld de breedte en ligging van fiets- of wandelpad) ligt nog niet vast en wordt na dit besluit verder uitgewerkt. Omwonenden worden hierbij betrokken.

Inbreng van bewoners en gebruikers

De afgelopen periode gingen bewoners, ondernemers en andere betrokkenen met de gemeente in gesprek. De gesprekken gingen niet alleen over de dijkversterking zelf, maar vooral over de verkeersveiligheid, het sluipverkeer, het parkeren in de berm en de leefbaarheid op en rond de dijk. Tijdens online sessies, een inloopbijeenkomst en 1-op-1 gesprekken werd veel informatie opgehaald. Bewoners gaven daarbij aan dat de huidige situatie onveilig voelt en dat een nieuwe aansluiting op de N314 kansen biedt om rust en veiligheid terug te brengen.

Vervolg

Na het collegebesluit zijn omwonenden en betrokken organisaties geïnformeerd, onder andere via een bewonersbrief. De resultaten van het haalbaarheidsonderzoek worden in 2027 verwacht.