Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijt of is deze gestolen? Dan is het belangrijk dat u dit aan de gemeente doorgeeft. U hoeft geen aangifte meer te doen bij de politie.
Hoe werkt het?
Bij vermissing van een paspoort of identiteitskaart vult u een online formulier in. U logt in met uw DigiD. U kunt de vermissing ook doorgeven aan de balie. Hiervoor maakt u een afspraak.
Na het melden van de vermissing kunt u bijna altijd direct een identiteitskaart of paspoort aanvragen en betalen. Er zijn uitzonderingen, dit krijgt u bij aanvraag van een nieuw document aan de balie te horen.
Reisdocument teruggevonden?
Vindt u na de melding van de vermissing toch uw reisdocument weer terug? Dan moet u het document inleveren bij de gemeente. Het document is namelijk ongeldig en wordt door de gemeente vernietigd.
Fraude met identiteitsbewijzen
Het komt regelmatig voor dat er fraude met identiteitsbewijzen (paspoorten, identiteitskaarten of rijbewijzen) wordt gepleegd die als vermist zijn opgegeven, terwijl ze dit niet zijn. De gemeente stelt daarom altijd een onderzoek in. Er wordt gekeken naar:
- de identiteit van de aanvrager;
- of het document is teruggevonden;
- of de aanvrager in korte tijd meerdere keren een identiteitsbewijs is kwijtgeraakt.
Zelf identiteitsfraude voorkomen
Criminelen kunnen met valse of gestolen identiteitsgegevens fraude plegen. Ze kopen bijvoorbeeld op uw naam spullen zonder te betalen. Benieuwd wat u kunt doen om identiteitsfraude te voorkomen?
Inlogfunctie identiteitskaart blokkeren
Is uw identiteitskaart afgegeven vanaf 4 januari 2021? Dan is het mogelijk om met uw identiteitskaart in te loggen via DigiD. Als u uw identiteitskaart kwijt bent, dan is het belangrijk dat u de inlogfunctie laat blokkeren. Neem hiervoor contact op met de DigiD Helpdesk.