Geluidsopname maken van een gesprek

Heeft u een gesprek met een bestuurder of medewerker van de gemeente? Dan kan het voor u soms prettig zijn dit gesprek op te nemen. Ook voor ons kan het soms belangrijk zijn een gesprek terug te kunnen luisteren. Het maken van een geluidsopname is meestal mogelijk. Maar we hebben hiervoor wel enkele spelregels opgesteld.

Spelregels voor het maken van een geluidsopname van een gesprek

Vóór het gesprek vertellen dat u wilt opnemen

  • U vertelt vóór het gesprek dat u het gesprek wilt opnemen. Ook als wij zelf een opname willen maken, hoort u dit vóór het gesprek van ons.
  • Alleen als er heel belangrijke redenen voor zijn, kunnen wij bepalen dat u geen geluidsopname mag maken. In dat geval zoeken we samen met u naar een andere oplossing.

Geluidsopname niet veranderen

  • U verandert de geluidsopname niet. U haalt bijvoorbeeld geen delen van het gesprek uit de opname.
  • Wilt u de geluidsopname wel veranderen? Bespreek dit dan met ons.
  • Ook mogen wij zelf een geluidsopname niet veranderen, zonder dit van tevoren met u te bespreken.

Geluidsopname niet delen

  • De geluidsopname is alleen voor eigen gebruik. Daarom:
  • deelt u de opname niet met anderen, en
  • maakt u de opname niet openbaar.
  • Wilt u de geluidsopname wel delen of openbaar maken? Vraag dan toestemming aan ons.
  • Ook mogen wij de geluidsopname niet delen of openbaar maken zonder uw toestemming.

Kopie geluidsopname voor gemeente

  • U geeft ons een kopie van de geluidsopname, als wij daarom vragen. Als wij een geluidsopname maken, kunt u ook om een kopie vragen.

Verklaring ondertekenen

Voordat het gesprek begint, vragen we u een verklaring te ondertekenen. Ook degene met wie u een gesprek heeft, ondertekent deze verklaring namens de gemeente. Zo spreken we samen af dat we ons aan de spelregels houden.

U vindt de verklaring hieronder. U kunt het document uitprinten, uw gegevens alvast invullen, het document ondertekenen en meenemen naar het gesprek.