Verblijfsvriendelijke (autoluwe) binnenstad

We werken samen met inwoners, ondernemers en pandeigenaren aan een verblijfsvriendelijke, autoluwe binnenstad. Een belangrijke stap daarin is een actueel en onafhankelijk parkeeronderzoek.

Dit onderzoek vormt straks de inhoudelijke basis voor het gesprek over parkeren in en rond het centrum.

Waarom dit onderzoek?

De binnenstad blijft de economische motor van onze gemeente. Met de groei naar 55.000–60.000 inwoners blijft een goed bereikbare binnenstad belangrijk: met voldoende (parkeer)voorzieningen én een prettig leefklimaat voor bezoekers, inwoners en ondernemers.

Daarom brengen we in 2026 de parkeerbalans in kaart: de verhouding tussen de totale parkeervraag en het beschikbare aanbod. Het onderzoek richt zich op auto’s én fietsen.

Het onderzoeksbureau bekijkt onder andere:

  • hoeveel parkeerplekken er op verschillende momenten nodig zijn;
  • wie er parkeert (bezoekers, bewoners, werknemers, ondernemers en leveranciers) en met welk doel;
  • hoe Zutphen zich verhoudt tot vergelijkbare steden;
  • welke activiteiten en behoeften van ondernemers invloed hebben op de bereikbaarheid.

Deze inzichten bepalen hoeveel capaciteit nodig is richting 2040. Ze vormen daarna de basis voor een zorgvuldig participatietraject met alle betrokkenen.

Waar staan we nu?

Gemeente Zutphen en Binnenstadsmanagement Zutphen (BMZ) werken aan de opdrachtomschrijving en bereiden de aanbesteding voor. Op 13 januari 2026 start de meervoudig onderhandse aanbesteding.

Drie tot vijf bureaus ontvangen een uitnodiging om een voorstel te doen. De inschrijvingen worden anoniem beoordeeld, zodat kosten, aanpak en kwaliteit centraal staan. In februari kiezen we het bureau dat het onderzoek uitvoert. De planning is dat het bureau op 1 maart 2026 begint.

Hoe ziet het proces eruit?

  1. Opdrachtomschrijving en aanbesteding – afgerond in januari/februari 2026.
  2. Onderzoek – start op 1 maart 2026 en loopt gedurende het jaar, op verschillende momenten in de week en in het jaar.
  3. Analyse en conclusies – inzicht in de parkeerbalans en de toekomstige parkeerbehoefte.
  4. Participatietraject – op basis van de onderzoeksresultaten gaan we samen met inwoners, ondernemers, pandeigenaren en andere belanghebbenden aan de slag met mogelijke keuzes voor parkeren in en rond de binnenstad.

Samen werken we aan een leefbare, bereikbare binnenstad

Ons doel is een prettige binnenstad waar ruimte ontstaat voor voetgangers, fietsers en groen, en waar parkeren logisch, toegankelijk en werkbaar blijft voor iedereen.

Deze pagina werken we bij zodra er meer informatie beschikbaar is.