'Mijn naam is André Terink. Na 13 jaar zelfstandig ondernemer moest ik de conclusie trekken dat het niet meer ging en heb ik de stap gemaakt om de schuldhulpverlening in te gaan. Een stap die niet makkelijk was en zeker knaagt aan mijn eigenwaarde, zelfvertrouwen, mijn capaciteiten en daar bovenop komt een enorme schaamte.'
'De vraag van de gemeente om mijn ervaring met de schuldhulpverlening in Zutphen te delen, is voor mij dan ook van dubbele waarde. Allereerst een moment waarin ik voor anderen de stap kleiner wil maken om hulp te vragen en ten tweede voor mijn eigen verwerking.'
Hulp vragen
'De stap om hulp te vragen is er eentje die ik niet over een nacht ijs nam en ook veel te lang uitstelde. Hierdoor wordt het er uiteindelijk niet makkelijker op. Nu ik in de schuldhulpverlening zit, heb ik meer bestedingsruimte dan de jaren ervoor. Dat doet me realiseren dat ik mezelf al jaren tekort deed en onder het bijstandsniveau leefde. Ik kan me indenken dat meer mensen dit overkomt zonder dat ze er bewust van zijn. Tenminste, ik was me er zeker niet bewust van in deze periode.'
'Het eerste gesprek met de consulent van de gemeente Zutphen was spannend en heb toen ook een vriend mee genomen. Twee horen meer dan één en het was voor mij goed om iemand mee te nemen die emotioneel meeleeft, maar niet in de emotie meeging. Op deze wijze kon ik het zakelijker zien.
In basis is het ook een zakelijke aangelegenheid. Al voelde ik me inwendig zeer emotioneel, afgewezen, gefaald en een grote belasting voor de samenleving. Ik had tot nu toe nog nooit een uitkering of iets aangevraagd, altijd voor mezelf gezorgd en ben nooit afhankelijk geweest. Gevoelsmatig voelde ik mezelf als een afgeschreven zwerver, die stinkend en smerig in de goot lag en waar niemand iets mee te maken zou willen hebben.
De consulent van de gemeente gaf me helemaal niet dit gevoel. Hij was betrokken, mee denkend, begripvol, zakelijk én toch persoonlijk. Er was begrip voor mijn gevoel en emotionele kant, terwijl we gewoon de cijfers zakelijk konden afhandelen.'
Openheid
'Het gaf opluchting. Alle schuldeisers werden benaderd door de consulenten van de gemeente en dit ontlastte mij. Zelf vond ik dat ik wel openheid van zaken moest geven en heb alle schuldeisers persoonlijk gesproken en gedeeld wat mijn stand van zaken was. Dit was telkens spannend en vol stress, maar ik ervaarde alleen maar begrip en medewerking. Geen enkele schuldeiser was verwijtend of veroordelend, mijn openheid werd gewaardeerd.
'Emotioneel moesten er natuurlijk nog wel de nodige stappen gemaakt worden, met name naar mijn kinderen toe. Voor de alimentatie moest ik formulieren van onvermogen invullen zodat zij afstand deden van alimentatie. Nu heb ik een goede verhouding met mijn kinderen en is er openheid van zaken, wat het regelen hiervan een formaliteit maakte. Dit neemt niet weg dat het op persoonlijk vlak een enorme impact heeft.'
'De consulent van de gemeente is erin geslaagd om alle schuldeisers een voorstel te doen waar ze zich in konden vinden. Waarna de schuldsanering kon starten.'
'Ondertussen had ik een baan gevonden en ben ik aan het werk gegaan. Ook tijdens de sollicitatie ben ik open geweest over mijn situatie, omdat ik weet dat mijn loon direct naar de gemeente gestort zou worden en ik van de gemeente maandelijks mijn vrijgelaten bedrag zou ontvangen. Deze openheid naar de werkgever werd ook gewaardeerd.'
Fijne samenwerking met de gemeente
'Ik ben nu een jaar onderweg met de schuldsanering en het loopt erg goed. Er is overleg waar nodig met de consulent van de gemeente, het vrijgelaten bedrag wordt maandelijks op dezelfde datum overgemaakt en ik stuur maandelijks mijn loonstrook door naar de consulent.'
'Als ik vragen heb is de consulent makkelijk te bereiken en kan ik alle vragen stellen die ik heb. Hierin stelt hij me telkens gerust als ik me ergens zorgen over maak wat niet zou hoeven. Er is volledige eerlijkheid en transparantie over en weer. Dit werkt perfect.'
Tips
'Uit ervaring kan ik zeggen dat het een emotionele achtbaan is, waarbij je de nodige steun nodig hebt. Deze steun zal je om je heen moeten verzamelen. Goede vrienden/familie die begripvol zijn, heb je nodig voor je eigen proces. De consulent van de gemeente doet er ondertussen alles aan om de zakelijke kant zo goed mogelijk te realiseren. Als je eerlijk en transparant bent is er over en weer vertrouwen en zal je altijd tot een succesvolle voortgang komen.'
'De stap om het gesprek aan te gaan en de schuldhulpverlening te benaderen, is verreweg de moeilijkste. Als deze, spreekwoordelijke, kogel door de kerk is, krijgt alles langzaam maar zeker zijn plek.'
'Ik gun niemand deze ervaring, maar als je voor deze berg staat, weet dan dat je niet alleen bent tijdens de klim naar de top. Het is wel aan jezelf of je de hulp toelaat, dit is wellicht het grootste gevecht. Besef ook dat dit iets is wat iedereen kan overkomen en dat het niets te maken heeft met wie je bent of wat je kunt. Uiteindelijk zal het je sterken in je persoonlijkheid en een waardevolle ervaring worden, mits je je eigen proces hierin ook aangaat.'
'Ik hoop dat ik met het delen van mijn ervaring de drempel een stukje lager heb gemaakt. Het zal altijd een hobbelige weg zijn die je gaat bewandelen, maar weet dat je er niet alleen voor staat en er hulp is. De schuldhulpverlening is een unieke mogelijkheid die we in Nederland hebben en daar ben ik dankbaar voor. In vele andere landen zou je wel letterlijk in de goot belanden.'