Samenwerking met Perspectief voor inwoners met betalingsachterstanden

Hoe eerder financiële problemen worden aangepakt, hoe beter. Daarom zetten we alles op alles om inwoners zo vroeg mogelijk te vertellen over hulp en ondersteuning die mogelijk is bij geldzorgen.

Sinds januari 2021 is het volgens de wet verplicht om inwoners met betaalachterstanden te benaderen. Team Schuldhulp van de gemeente Zutphen krijgt van de woningcoöperaties (ook particuliere verhuurders), zorgverzekeraars, energieleveranciers en waterbedrijf Vitens meldingen van betaalachterstanden. Linda Knol, Schuldhulpconsulent bij de gemeente Zutphen licht toe: ‘Inwoners die het aangaat, ontvangen van ons een brief met informatie. Vervolgens nemen we persoonlijk contact op. Zo proberen we in contact te komen en samen te bespreken wat nodig is om verdere achterstand te voorkomen.’

Voorkomen is beter dan genezen

Niek Wösten, Sociaal werker bij Perspectief vult aan: ‘Het hebben van schulden geeft stress en onrust. We weten uit onderzoeken dat mensen met schulden gemiddeld vijf jaar wachten voordat ze om hulp vragen. Dat is lang en hierdoor worden de financiële problemen soms onnodig erger.’

Linda: ‘Daarnaast weten veel inwoners niet dat wij als gemeente kunnen helpen bij geldvragen en/of -problemen. Daarom zetten we ons als gemeente in om inwoners op verschillende manieren hierbij te helpen: van budgetbeheer tot het oplossen van de schulden zodat u weer vooruit kunt! Daarom zoeken we u op door een brief te sturen, te bellen of langs te komen.’

Huisbezoek

Een Sociaal werker van Perspectief en Schuldhulpconsulent van de gemeente gaan samen op pad. Linda: ‘Een huisbezoek doen we samen omdat we merken dat er vaak meer speelt dan alleen schulden. Misschien is het (nog) niet nodig om gelijk een gesprek over schuldhulp aan te gaan maar heeft de inwoner vragen over bijvoorbeeld een wijkcentrum, inkomensondersteuning of de energietoeslag.’

Niek: ‘Samen met mijn collega’s bij Perspectief ondersteunen we inwoners bij allerlei vragen. Wij komen bij inwoners thuis als zij dat willen en gaan ook mee naar afspraken met bijvoorbeeld de gemeente. Zo gaan we samen aan de slag om te zorgen dat alle inwoners zo goed en passend mogelijk worden geholpen.’

Wij zijn er voor u

Als inwoner hoeft u natuurlijk niet te wachten tot u een brief of telefoontje van ons krijgt, of wanneer wij met Perspectief bij u op de stoep staan. Neem gerust zelf contact met ons op als u vragen of zorgen heeft over uw financiën. We denken graag met u mee. Én goed om te weten: bij een vraag zit u nergens aan vast. Onze hulp is vrijblijvend en we bespreken samen welke mogelijkheden er zijn en welke het beste bij u passen.

Meer informatie

Op onze website vindt u meer informatie en leest u ook de succesverhalen van andere inwoners die door ons geholpen zijn. Bellen kan natuurlijk ook. Linda en haar collega’s zijn te bereiken via telefoonnummer 14 0575 (hier hoeft geen kengetal voor). Vindt u het fijner om te mailen? Dat kan naar schuldhulp@zutphen.nl.

Meer informatie over Perspectief vindt u op www.perspectiefzutphen.nl. Niek en zijn collega’s zijn bereikbaar via telefoonnummer 0575- 519 613 of per mail via info@perspectiefzutphen.nl.