Voorwaarden voor goed bestuur

Vraagt u als organisatie (bijvoorbeeld als vereniging of stichting) subsidie aan bij de gemeente Zutphen? Dan moet u vanaf 1 juli 2025 voldoen aan de (Zutphense) Voorwaarden voor goed bestuur.

Met de ‘Zutphense Voorwaarden voor goed bestuur bij subsidieverlening’ wil het gemeentebestuur stimuleren dat alle organisaties en instellingen aandacht besteden aan goed bestuur, integriteit, transparantie, toezicht en verantwoording.

Hoe werkt het?

Uw organisatie kan op 2 manieren voldoen aan de voorwaarden:

  1. Uw vereniging of stichting is aangesloten bij een eigen branchevereniging of -stichting en voldoet aan de specifieke Governance Code voor uw eigen branche.
  2. Uw organisatie voldoet aan de Zutphense Voorwaarden voor goed bestuur, zoals het college van burgemeester en wethouders heeft vastgesteld.

De eerste optie heeft de voorkeur.

Verklaring invullen en ondertekenen

Om te verklaren dat u aan de voorwaarden voor goed bestuur voldoet, vult u onderstaande verklaring in. Deze verklaring moet ondertekend worden door één of meer bevoegde bestuurders van uw organisatie.

U voegt de verklaring als bijlage toe bij uw subsidieaanvraag.

Formulier Eigen verklaring Governance Code gemeente Zutphen (pdf, 1,1 MB)

Wat als u niet aan de voorwaarden kunt voldoen?

Kan uw organisatie niet voldoen aan de eisen van de Governance Code of aan de Zutphense voorwaarden? Dan overleggen we met u hoe u aan kunt tonen dat u zich zo goed mogelijk houdt aan de voorwaarden.

Waarom deze voorwaarden?

Het gemeentebestuur van Zutphen vindt een goed bestuur van organisaties en instellingen die gemeentelijke subsidie krijgen heel belangrijk. Een goed bestuur helpt ook bij een goede uitvoering van de activiteiten waarvoor de organisatie subsidie krijgt.

In de gemeenteraad zijn in 2024 schriftelijke vragen gesteld over de sociale veiligheid bij gesubsidieerde organisaties. En over toezicht en controle van de gemeente op maatschappelijke organisaties. De Zutphense voorwaarden zijn onder andere opgesteld vanwege deze vragen.

Een paar praktische tips bij de voorwaarden

In de Zutphense voorwaarden staat dat u sommige veranderingen door moet geven aan het gemeentebestuur. U kunt deze wijzigingen per brief of per e-mail aan ons doorgeven. Het gaat onder andere om de volgende situaties:

  • De statuten van uw organisatie wijzigen.
  • De samenstelling van het bestuur verandert. Stuur in dit geval de gewijzigde inschrijving bij de Kamer van Koophandel mee.
  • Andere belangrijke ontwikkelingen op het gebied van de financiën, bedrijfsvoering en activiteiten van de organisatie.

U ontvangt een brief als u subsidie krijgt toegekend. Ook in deze brief staat welke gegevens u, bijvoorbeeld jaarlijks, naar de gemeente moet sturen.