Trouwlocaties

Trouwen is een bijzondere gebeurtenis. Daarom is het belangrijk dat zowel de ceremonie als de locatie voldoet aan uw wensen. De gemeente Zutphen heeft twee locaties 'aangewezen' als trouwlocatie: de trouwzaal in het 15e eeuws het oude stadhuis en een vergaderruimte in het nieuwe stadhuis. U kunt ook op een andere plek in Zutphen of Warnsveld trouwen.

Trouwzaal

De 15e eeuwse trouwzaal in het oude stadhuis van Zutphen is een prachtige locatie om in het huwelijk te treden of uw partnerschap te laten registreren.

Het oorspronkelijke gebouw aan het 's Gravenhof 1 bestond al in 1426. De ruime ontvangsthal heeft een prachtig plafond uit 1616. In de trouwzaal werd vroeger recht gesproken. De trouwzaal heeft ruim 40 zitplaatsen en een mogelijkheid tot staanplaatsen. Direct voor de ingang van het oude stadhuis, op het terrein van de St. Walburgiskerk, is parkeergelegenheid voor de gasten beschikbaar.

Coronamaatregelen

Vanwege het coronavirus houden we ons aan de voorschriften van het RIVM. Dit betekent dat er onder andere geen handen worden geschud. Er mogen maximaal 40 personen (inclusief getuigen en kinderen) aanwezig zijn.

Trouwzaal in het oude stadhuis
Trouwzaal in het oude stadhuis

Bekijk de trouwzaal met 360° weergave.

Vergaderruimte

De vergaderruimte om te trouwen of uw partnerschap te registreren zit in het nieuwe stadhuis. Deze plek wordt vooral gebruikt voor gratis of budget huwelijken.

Eigen locatie

Wilt u trouwen op een andere locatie in de gemeente Zutphen? Geen probleem! Wij wijzen deze locatie dan officieel aan als 'tijdelijke trouwlocatie'. Deze plek moet aan een aantal voorwaarden voldoen.

  1. De trouwlocatie moet een gebouw zijn met een ‘permanent karakter’, bijvoorbeeld een woonhuis. Het gebouw heeft, als dat nodig is, de nodige vergunningen (bijvoorbeeld een café).
  2. Een huwelijksvoltrekking in de open lucht mag wanneer het terrein bij een gebouw hoort (bijvoorbeeld de tuin van een huis).
  3. De eigenaar van de locatie stelt de locatie ter beschikking aan de gemeente Zutphen voor de duur van de huwelijksvoltrekking. Tijdens deze periode heeft de locatie officieel de status van ‘gemeentehuis’.
  4. Een huwelijksvoltrekking is volgens de wet een ‘openbare’ gebeurtenis. De locatie moet daarvoor voor de duur van de huwelijksvoltrekking voor iedereen bereikbaar en toegankelijk zijn.
  5. U bent zelf verantwoordelijk voor de inrichting van de locatie. In ieder geval moet er een tafel, stoelen, toilet en omkleedruimte voor de trouwambtenaar aanwezig zijn.

Als uw locatie voldoet aan bovenstaande voorwaarden en u heeft uw datum gereserveerd bij de locatie, reserveer dan de dag en tijd ook bij de gemeente. De gemeente bekijkt of de locatie voldoet aan de voorwaarden. Als de gemeente de locatie heeft goedgekeurd, stelt de gemeente een schriftelijke overeenkomst op. Deze moet ondertekend worden door de eigenaar van de locatie en het bruidspaar.