Bent u een advocaat, notaris of een andere bevoegde instantie met een gerechtvaardigd belang? U kunt hier een afschrift of uittreksel van een akte van de burgerlijke stand aanvragen als u deze nodig heeft voor uw werkzaamheden. Wij kunnen uw aanvraag alleen behandelen als de gebeurtenis waarvoor u een aanvraag indient heeft plaatsgevonden in de gemeente Zutphen.
Beschrijving
We kennen onderstaande soorten afschriften van akten van de burgerlijke stand:
- Geboorteakte: een schriftelijk bewijs van een geboorte en inschrijving bij de burgerlijke stand. Personen die in de akte zijn vermeld (als ouders) mogen een afschrift aanvragen zonder machtiging of toestemming.
- Huwelijksakte: een afschrift dat bewijst dat het huwelijk plaatsvond.
- Akte geregistreerd partnerschap: een afschrift dat bewijst dat het geregistreerd partnerschap plaatsvond.
- Echtscheidingsakte of beëindiging geregistreerd partnerschap: een afschrift dat bewijst dat de echtscheiding of beëindiging van het geregistreerd partnerschap plaatsvond.
- Omzettingsakte: een afschrift dat bewijst dat een geregistreerd partnerschap is omgezet in een huwelijk of een huwelijk in een geregistreerd partnerschap.
- Overlijdensakte: een afschrift dat bewijst dat iemand in Zutphen is overleden.
Heeft u een akte nodig voor internationaal gebruik? Het afschrift van een akte kan ook afgegeven worden op een formulier dat in meerdere talen is opgesteld: Frans, Duits, Engels, Spaans, Grieks, Italiaans, Portugees, Turks en Joegoslavisch. Bij de aanvraag kunt u de gewenste taal aangeven.
Aanvragen
U kunt een uittreksel van een persoon die staat ingeschreven in de gemeente Zutphen op verschillende manieren aanvragen:
- Online met eHerkenning. Bij een online aanvraag voegt u een brief toe, betaalt u direct online en krijgt u het uittreksel binnen 3 werkdagen per post toegestuurd. U heeft nodig bij de aanvraag: BSN, geslachtsnaam (achternaam bij geboorte) en geboortedatum van de betrokkene(n).
- Schriftelijk per e-mail naar info@zutphen.nl.
In de e-mail moet omschrijven waarvoor de gegevens nodig zijn. Bijvoorbeeld een gerechtelijke procedure. - Schriftelijk per post naar Postbus 41, 7200 AA Zutphen.
U stuurt de aanvraag op origineel briefpapier van uw kantoor. In de brief moet omschrijven waarvoor de gegevens nodig zijn. Bijvoorbeeld een gerechtelijke procedure.
Bij een schriftelijke aanvraag per e-mail of post krijgt u het uittreksel binnen twee weken (na de ontvangst van uw aanvraag) per post toegestuurd en ontvangt u een factuur achteraf.
Kosten
Een afschrift van de burgerlijke stand kost €16,60.
Aan een aanvraag van een uittreksel zijn kosten verbonden. Ook als wij besluiten het uittreksel niet aan u te verstrekken.
Mocht achteraf blijken dat u het afschrift/uittreksel niet nodig heeft of dat u het verkeerde uittreksel heeft aangevraagd dan kunnen wij de door u betaalde kosten niet terugbetalen.