Uw gegevens laten wijzigen in Basisregistratie personen (BRP)

Uw persoonsgegevens staan geregistreerd in de Basisregistratie personen (BRP). Ziet u een fout staan in uw persoons- of adresgegevens? Dan kunt u de gemeente vragen om dit aan te passen. Dit wordt ook wel een 'correctieverzoek' genoemd.

Uw persoonsgegevens bekijken

U kunt uw persoonsgegevens in de BRP bekijken op de website mijnoverheid.nl. Hiervoor logt u in met DigiD.

Hoe werkt het?

  • U moet ingeschreven staan in de BRP van de gemeente Zutphen.
  • U kunt alleen uw eigen adres- en persoonsgegevens laten aanpassen.
    • Kloppen uw adresgegevens niet? Geef dan eerst (online) uw verhuizing door.
    • Heeft de gemeente uw verhuizing niet goed verwerkt? Of klopt de datum van uw verhuizing niet? Dan kunt u de gemeente vragen dit aan te passen. U moet dan met bewijsstukken aantonen dat uw adres of uw verhuisdatum werkelijk anders moet zijn. Hieronder leest u daar meer over.
  • Binnen 4 weken nemen wij een besluit over uw aanvraag. U krijgt hiervan bericht per post.

Wijziging aanvragen

U kunt op 2 manieren de wijziging aanvragen:

Nodig bij uw aanvraag

  • Een geldig identiteitsbewijs.
  • Documenten waaruit blijkt dat uw persoons- of adresgegevens fout of niet compleet zijn.
  • Stuurt u uw vraag per post?
    • Geef duidelijk aan wat u wilt veranderen en waarom u dat wilt.
    • Onderteken uw verzoek.

Documenten die u als bewijsstuk kunt gebruiken

Om aan te tonen dat uw gegevens niet kloppen, kunt u onderstaande documenten gebruiken. Twijfelt u of u de juiste bewijsstukken heeft? Neem dan contact op.

Documenten voor aanpassen persoonsgegevens

Voor het aanpassen van uw persoonsgegevens kunt u onder andere de volgende documenten gebruiken:

  • geboorteakte
  • huwelijksakte
  • echtscheidingsakte

Documenten voor aanpassen adres of datum verhuizing

Bij het wijzigen van een adres of verhuisdatum is het (meestal) noodzakelijk dat u dit met meerdere documenten aantoont. Daaruit moet zonder twijfel blijken dat het adres of de verhuisdatum echt niet klopt. Dit kan bijvoorbeeld met de volgende documenten:

  • huurovereenkomst
  • bewijzen van verhuizing
  • bewijzen van woon-werkverkeer
  • bewijzen van gas-, water-, licht- en internetaansluiting
  • bankafschriften
  • bestellingen op het adres
  • verklaringen van instellingen die weten waar u verbleef; of van een makelaar
  • arbeids- of stageovereenkomst (als u uit het buitenland naar Nederland bent gekomen of juist naar het buitenland bent gegaan)
  • tickets/paspoorten (als u uit het buitenland naar Nederland bent gekomen of juist naar het buitenland bent gegaan)

Documenten uit het buitenland moeten gelegaliseerd en vertaald zijn door een beëdigde vertaler. Lees meer over het legaliseren van buitenlandse documenten (op de website van de Rijksoverheid).

Afspraak maken

Heeft u uw documenten verzameld? Maak dan online een afspraak.

Afspraak maken