Als iemand overlijdt, gaat de erfenis naar 1 of meerdere erfgenamen. Notarissen kunnen, om de erfenis te regelen, inlichtingen aanvragen bij de gemeente.
Voor wie is het?
Alleen notarissen kunnen inlichtingen nalatenschapsonderzoek aanvragen.
Hoe werkt het?
U kunt een nalatenschapsonderzoek aanvragen als de persoonskaart van de overledene zich in de gemeente Zutphen (inclusief voormalige gemeente Warnsveld) bevindt. U kunt dit zelf opzoeken in de BRP..
U vraagt het onderzoek online of schriftelijk aan.
U ontvangt achteraf een factuur via Tribuut.
Aanvragen
Online aanvragen
Bij een online aanvraag krijgt u het uittreksel binnen 5 werkdagen per post toegestuurd.
- U logt in met eHerkenning.
- U voegt een verzoek toe op briefpapier van uw kantoor.
- U heeft bij de aanvraag de volgende gegevens nodig van de overledene:
- BSN,
- achternaam bij geboorte,
- geboortedatum.
Nalatenschapsonderzoek online aanvragen
Schriftelijk aanvragen
Bij een schriftelijke aanvraag krijgt u de uitkomst van het nalatenschapsonderzoek zo snel mogelijk, maar altijd binnen 3 weken. Wij sturen u de uitkomst per post.
- U stuurt uw verzoek:
- in een e-mail naar: tlburgerzaken@zutphen.nl, of
- per post naar: Gemeente Zutphen, Postbus 41, 7200 AA Zutphen.
- Uw aanvraag moet op briefpapier staan, waar ook uw KVK-nummer op staat.
- Vermeld in uw verzoek de volgende gegevens:
- Van de persoon van wie u de nalatenschap onderzoekt:
- achternaam en voornaam of voornamen voluit
- geslacht
- geboortedatum en -plaats
- overlijdensdatum en -plaats van overlijden
- BSN overledene
- Ontvangstadres voor het uittreksel en de factuur.
- Van de persoon van wie u de nalatenschap onderzoekt:
Kosten
- U betaalt voor de tijd die de gemeente nodig heeft om de informatie te zoeken. U betaalt daarom ook als blijkt dat wij de informatie niet aan u kunnen geven.
- De kosten bedragen € 8,10 per besteed kwartier.
- U ontvangt achteraf een factuur via Tribuut.