Wilt u met uw organisatie geld of goederen inzamelen voor een goed doel? En staat uw organisatie niet op het landelijk collecterooster van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF)? Vraag dan minimaal 5 weken voor de collectedatum een collectevergunning aan bij de gemeente.
Voor een inzameling in besloten kring heeft u geen vergunning nodig.
Plaatselijke instelling
Wilt u als plaatselijke instelling een inzamelingsactie organiseren? Dan kunt u een vergunning krijgen voor de duur van de actie.
Let op:
- De instelling moet als bonafide aan te merken zijn.
- U mag niet in 1 week 2 acties tegelijk houden.
- U moet financiële verantwoording over de gevoerde inzameling kunnen overleggen.
Kledinginzamelende instellingen
U kunt als kledinginzamelende instelling een collectevergunning tot wederopzegging krijgen.
Let op:
- De kledinginzamelende instelling is in het bezit van het CBF-keurmerk en/of verklaring van geen bezwaar afgegeven door het CBF.
- U valt tijdens de actie het publiek niet lastig.
Aanvragen
U kunt de vergunning online aanvragen bij de gemeente. Vermeld hierbij de naam van de organisatie die de inzameling gaat organiseren. Geef ook aan naar welk doel de opbrengst zal gaan.
U vraagt de subsidie aan met het online aanvraagformulier. U logt in met DigiD (als inwoner) of met eHerkenning (als organisatie).
Collectevergunning aanvragen (met DigiD)
Collectevergunning aanvragen (met eHerkenning)
Kosten
Een vergunning voor inzameling van geld of goederen voor een goed doel kost €24,95.
Collecterooster
Het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) stelt jaarlijks een collecterooster vast. In dit rooster wijst het CBF aan grote landelijke collecterende fondsen een periode voor hun collecte toe. De gemeente houdt bij de vergunningverlening rekening met dit collecterooster. Het kan dus zijn dat u in bepaalde perioden niet kunt collecteren.