Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen en heeft u eerder al in Nederland gewoond? Als u toen ingeschreven stond in de Basisregistratie personen (BRP) en een Burgerservicenummer (BSN) heeft gekregen, maak dan een afspraak om u zich opnieuw in te schrijven. Dit heet hervestiging.
Doe dit binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland. Verhuizen er gezinsleden met u mee? Bijvoorbeeld uw partner en/of kinderen? Dan moeten zij zich ook opnieuw inschrijven. Zij kunnen met u meekomen naar de afspraak.
Voorwaarden
U kunt zich bij de gemeente Zutphen inschrijven voor hervestiging als:
- u uit het buitenland kom en minimaal 4 maanden in Nederland gaat wonen;
- u een adres heeft in de gemeente Zutphen;
- u rechtmatig verblijf in Nederland heeft. Dat houdt in dat u:
- de Nederlandse nationaliteit heeft; of
- een onderdaan bent van de Europese Unie/EER-land of Zwitserland; of
- een bewijs van uw rechtmatig verblijf heeft, zoals een verblijfsvergunning of een MVV (machtiging tot voorlopig verblijf).
Kosten
Uw inschrijving is gratis.
Meenemen
U moet een paar documenten meenemen als u zich komt inschrijven. Dit geldt ook voor gezinsleden die met u meeverhuizen:
- geldig paspoort of identiteitskaart
- huur- of koopcontract, of een ‘verklaring toestemming hoofdbewoner’.
- originele geboorteakte - geen kopie.
Dit hoef alleen als u uw geboorteakte niet eerder heeft laten registreren bij de gemeente.
Heeft u nog geen (gelegaliseerd) geboorteakte? U kunt dan ingeschreven worden aan de hand van uw paspoort of identiteitskaart. U krijgt daarna enkele maanden de tijd om alsnog uw geboorteakte in te leveren voor registratie.
Kijk hieronder of u nog meer documenten mee moet nemen.
- Een bewijs van rechtmatig verblijf, zoals een W-document, een verblijfsvergunning of een MVV (machtiging tot voorlopig verblijf).
- Bent u getrouwd? Neem uw huwelijksakte mee.
- Bent u gescheiden? Neem uw scheidingsakte mee.
- Verhuist u vanuit Curaçao, Aruba, Sint Maarten, Bonaire, Sint Eustatius of Saba naar Nederland? Neem een bewijs van uitschrijving uit de PIVA (Persoonsinformatievoorziening Caribisch Nederland) mee.
Documenten vertalen en legaliseren
De geboorteakte, huwelijksakte of echtscheidingsakte moet in het Nederlands, Engels of Duits zijn.
Is de akte in een andere taal? Laat de akte dan vertalen door een in Nederland beëdigd vertaler. Ook moet u (meestal) het document laten legaliseren als u van buiten de Europese Unie komt.
Afspraak maken
Heeft u uw documenten verzameld? Maak dan online een afspraak.
Binnen 4 weken na aangifte ontvangt u een bevestiging van de inschrijving met de post.