Komt u voor het eerst langer dan 4 maanden in Nederland wonen? En heeft u zich nog niet ingeschreven bij een gemeente? Schrijf u dan binnen 5 dagen na aankomst in Nederland in bij de gemeente.
Dit doet u in het stadhuis. Maak hiervoor een afspraak. Verhuizen er gezinsleden met u mee? Dan moeten zij met u meekomen naar de afspraak en zich ook inschrijven.
Voorwaarden
U kunt zich bij de gemeente Zutphen inschrijven als:
- u uit het buitenland komt en minimaal 4 maanden in Nederland gaat wonen;
- u een adres heeft in de gemeente Zutphen;
- u rechtmatig verblijf in Nederland heeft. Dat houdt in dat u:
- de Nederlandse nationaliteit heeft; of
- een onderdaan bent van de Europese Unie/EER-land of Zwitserland; of
- een bewijs van uw rechtmatig verblijf heeft, zoals een verblijfsvergunning of een MVV (machtiging tot voorlopig verblijf).
Kosten
Uw inschrijving is gratis.
Meenemen
U moet een paar documenten meenemen als u zich komt inschrijven. Dit geldt ook voor gezinsleden die met u meeverhuizen:
- geldig paspoort of identiteitskaart
- huur- of koopcontract, of een ‘verklaring toestemming hoofdbewoner’
- originele geboorteakte - geen kopie.
Heeft u nog geen (gelegaliseerd) geboorteakte? U kunt dan ingeschreven worden aan de hand van uw paspoort of identiteitskaart. U krijgt daarna enkele maanden de tijd om alsnog uw geboorteakte in te leveren voor registratie.
Kijk hieronder of u nog meer documenten mee moet nemen.
- Bent u getrouwd? Neem uw huwelijksakte mee.
- Bent u gescheiden? Neem uw scheidingsakte mee.
- Verhuist u vanuit Curaçao, Aruba, Sint Maarten, Bonaire, Sint Eustatius of Saba naar Nederland? Neem een bewijs van uitschrijving uit de PIVA (Persoonsinformatievoorziening Caribisch Nederland) mee.
- Heeft u niet de Nederlandse nationaliteit? En bent u ook geen onderdaan van de Europese Unie/EER-land of Zwitserland? Neem een bewijs van rechtmatig verblijf mee. Bijvoorbeeld een verblijfsvergunning of een MVV (machtiging tot voorlopig verblijf).
Documenten vertalen en legaliseren
De geboorteakte, huwelijksakte of echtscheidingsakte moeten in het Nederlands, Engels of Duits zijn. Is de akte in een andere taal? Laat de akte dan vertalen door een in Nederland beëdigd vertaler. Ook moet u (meestal) het document laten legaliseren als u van buiten de Europese Unie komt.
Afspraak maken
Heeft u uw documenten verzameld? Maak dan online een afspraak.
Afspraak maken voor eerste inschrijving
Binnen 4 weken na aangifte ontvangt u een bevestiging van uw inschrijving (inclusief uw BSN) met de post.