Vroegsignalering betalingsachterstanden

De gemeente Zutphen heeft de taak om inwoners met geldproblemen te helpen. Het liefst zo vroeg mogelijk voordat geldproblemen groter worden.

Vanaf 1 januari 2021 krijgt de gemeente een bericht van de verhuurder, zorgverzekeraar, energieleverancier of het drinkwaterbedrijf wanneer u bij hen een betalingsachterstand heeft. Dat staat in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

Heeft post ontvangen?

Heeft u een brief of een kaartje ontvangen? Weet dan dat u zelf mag kiezen of u de hulp aanneemt. De gemeente wil voorkomen dat u te lang wacht om hulp te vragen. Als u dat graag wilt, dan helpen we u verder. Neem contact met ons op voor een gesprek.

Onze hulp is professioneel en kost niets. Het gesprek is bedoeld om te horen of u hulp nodig heeft bij het oplossen van uw geldproblemen. U krijgt de hulp die bij u past. Van een schuldhulpmaatje die u helpt om uw rekeningen netjes op een rij te krijgen, of een consulent die u helpt met schuldeisers. U maakt samen met ons een plan om uw geldzaken weer op de rit te krijgen.

Waarom Vroegsignalering

De gemeente moet inwoners met geldproblemen en schulden hulp aanbieden. Dat staat in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Als we hulp bieden aan inwoners die net een betalingsachterstand hebben, dan is de kans dat zij dieper in de geldproblemen komen veel kleiner. Dat heet ‘vroegsignalering’; we zijn er vroeg bij.

Omdat we bij het uitvoeren van de wet te maken hebben met persoonsgegevens, houden we ons aan de privacyregels.

Lezen hoe twee inwoners hulp kregen met hun schulden.