Heeft u schade of bent u gewond geraakt en denkt u dat het de schuld is van de gemeente? Dan kunt u de gemeente aansprakelijk stellen en een schadevergoeding vragen. U doet dit door een schadeclaim in te dienen bij de gemeente.
Hoe werkt het?
U kunt een schadeclaim indienen, als uw schade heeft of gewond bent geraakt:
- doordat de gemeente iets heeft gedaan wat volgens de wet niet mag;
- doordat er iets kapot was aan bijvoorbeeld een gebouw, een weg of een riool dat eigendom is van de gemeente.
Na ontvangst van uw schadeclaim onderzoeken wij of de schade onze schuld is.
Tip: maak foto’s van de plek waar de schade ontstond.
Bent u zelf verzekerd?
Voordat u uw schadeclaim indient, is het zinvol om uit te zoeken of u zelf verzekerd bent voor de geleden schade. Als dit zo is, meld de schade dan ook bij uw verzekeraar. Uw verzekeraar kan de schade proberen te verhalen op de gemeente.
Schadeclaim indienen
U kunt de schade alleen schriftelijk doorgeven. Dit kan op 2 manieren:
- online, via het formulier "Aansprakelijk stellen van gemeente". U logt in met DigiD of eHerkenning;
- door een brief te sturen naar: Gemeente Zutphen, Postbus 41, 7200 AA Zutphen.
Deze gegevens vult u in of schrijft u in de brief
Bij het invullen van het formulier vragen wij om gegevens. Deze hebben we ook nodig als u een brief schrijft. Het gaat om de volgende gegevens:
- uw naam, adres en woonplaats, en uw telefoonnummer en e-mailadres;
- uw IBAN-nummer;
- een duidelijke omschrijving van de opgelopen schade;
- de datum en het tijdstip van het ontstaan van de schade;
- een bewijs van de opgelopen schade, bijvoorbeeld een verslag van een deskundige en foto’s van de schade;
- een verklaring van het voorval, bijvoorbeeld een proces-verbaal van uw aangifte bij de politie;
- verklaringen en contactgegevens van getuigen;
- de hoogte van de schade;
- een onderbouwing van de hoogte van schade, zoals een rapport van schade expert, kassabonnen of rekeningen;
- de reden waarom u vindt dat de schade vergoed moet worden door de gemeente.
Voeg ook bewijsstukken toe aan de brief, of upload deze bij het formulier. Denk hierbij aan: foto's, getuigenverklaringen, processen-verbaal, of verslagen van deskundigen. Met deze bewijsstukken kunnen wij uw schadeclaim sneller behandelen.
Hoe gaat het verder?
We sturen u altijd een ontvangstbevestiging.
Meestal handelen we uw schadeclaim zelf af. Soms melden wij de schade aan de verzekeraar. Bij letselschade doen wij dit altijd. De verzekeraar neemt dan contact met u op en handelt de schade af.
U krijgt een brief waarin staat of uw schade wel of niet vergoed wordt en de redenen daarvoor.
We proberen uw schadeclaim binnen 8 weken af te handelen. Soms kan dat langer duren, bijvoorbeeld als er meer informatie nodig is voor de beoordeling. Als dat zo is, ontvangt u daarvan schriftelijk bericht.
Volg uw claim via MijnZutphen
Als wij uw schadeclaim zelf afhandelen dan houden wij u op de hoogte van het verloop van uw claim. Heeft u schadeclaim online ingediend (met DigiD of EHerkenning), dan kunt u via Mijn Zutphen (boven in de balk) het verloop van uw claim volgen.