Misschien vraagt u zich af: hoe kunnen omwonenden of ondernemers hun mening geven? En hoe blijven we op de hoogte over het dienstencentrum? Hier vindt u antwoorden op deze vragen.
Hoe worden bewoners en ondernemers betrokken bij de komst van het dienstencentrum?
Dit gaan we doen op de volgende manieren:
- Er komt een speciaal Omwonendenoverleg voor omwonenden van Revelhorst, omliggende bedrijven en bewoners van de wijk Leesten.
- Inwoners en ondernemers worden uitgenodigd voor informatie-/inloopavonden.
- Als de plannen concreter worden, komt er een beheergroep. Vertegenwoordigers van omwonenden en ondernemers maken deel uit van deze groep. De beheergroep zal een beheerplan voor veiligheid en leefbaarheid opstellen.
- De omwonenden en ondernemers blijven ook betrokken als het Dienstencentrum er staat. Zo houden we met elkaar de vinger aan de pols en kunnen we problemen direct met elkaar oplossen of aanpakken.
- In aanloop van de omgevingsplanwijziging en omgevingsvergunningsaanvraag worden aanvullende informatieavonden georganiseerd.
Hoe blijf ik op de hoogte van het proces?
Omwonenden en andere belanghebbenden en belangstellenden worden op de hoogte gehouden via:
- de gemeentelijke website
- het huis-aan-huisblad Contact
- informatiebijeenkomsten
- brieven/mail
- en in een later stadium: het omwonendenoverleg.
Kunnen mijn kinderen nog wel veilig buiten spelen, van en naar school en naar de sportvereniging gaan?
Ja. Er zijn geen redenen om aan te nemen dat dit niet zou kunnen.
Bewoners van het dienstencentrum worden gewezen op de regels, waarden en normen zoals die in Nederland gelden. De ervaring leert dat zij zich hieraan prima zullen houden. Dit blijkt ook uit de ervaringen met het AZC in Zutphen.
Waarom zat er veel tijd tussen het verzoek van het COA eind 2022 en het bekendmaken van de plannen?
Het COA en de gemeente hebben veel tijd gestoken in het zoeken naar een passende locatie. Pas op het moment dat duidelijk werd dat deze locatie een goede optie was, en de projectontwikkelaar aan verkoop wilde meewerken, konden wij met deze informatie naar buiten.
We hebben u op een zo vroeg mogelijk moment betrokken, maar ook niet eerder om u niet te belasten met een idee dat misschien niet realiseerbaar zou zijn.