This is an automated translation. We are not responsible for the quality of the translation.
Storing formulieren
Door een storing op onze website kunt u een deel van onze formulieren - waarbij u moet inloggen met DigiD of eHerkenning - niet gebruiken. We werken aan een oplossing. Onze excuses voor het ongemak!
Een deel van de formulieren werkt wel. Probeer daarom eerst of u kunt inloggen. Krijgt u tijdens het inloggen een foutmelding? Dan is het formulier dat u wilt gebruiken, niet beschikbaar. Lukt inloggen wel? Dan kunt u verder met uw aanvraag of melding.
Sinds eind september 2021 werkt aannemer NTP voor ons aan de IJsselkade. De bestrating is weggehaald, net als de oude kademuur. En er is een nieuwe damwand aangebracht en verankerd voor de kade. Als het goed is, is de damwand binnenkort helemaal klaar.
In januari en februari 2022 ligt het werk dan verder even stil. Dit vanwege de winterperiode, met grote kans op hoogwater. Half maart gaat NTP weer verder met de aanleg van de IJsseltrappen. Ook krijgt de kade vanaf het waterwerk tot het IJsselpaviljoen dan haar nieuwe inrichting, met onder andere graspodia en zitelementen. Het waterwerk zelf krijgt een opknapbeurt.
Hieronder ziet u in beeld wat er al gedaan is.
De IJsselkade met het waterwerk in september 2021. Van eind september 2021 tot zomer 2022 werkt aannemer NTP voor de gemeente aan de herinrichting van de kade tussen het waterwerk en de oude IJsselbrug.De IJsselkade gezien vanaf de voormalige Havenstraat, net vóór de tweede fase van de herinrichting van start ging.Eind september ging het werk aan de IJsselkade van start.Eerst moet de bestaande bestrating er uit. Dit gebeurt met de nodige graafmachines.Het verwijderen van bestrating is een flinke klus voor een flinke machine.Een bekende verschijning als er graafwerkzaamheden plaatsvinden in historisch Zutphen: de bus van team archeologie!De archeologen van de gemeente doen onderzoek in het ontgraven gebied achter de waterkering.Op een diepte van zo’n twee meter vonden de archeologen de oude kademuur uit 1869-1870. Ook een oude trappartij uit dezelfde periode bleek nog grotendeels in de grond bewaard gebleven.Nog een belangrijke archeologische ontdekking uit die tijd: de ingemetselde natuurstenen peilschaal waarop men de waterstanden van de IJssel kon aflezen ten opzichte van het Amsterdams Peil (AP), de voorloper van het in 1891 ingevoerde Normaal Amsterdams Peil (NAP). De schaalverdeling is volgens het metrische stelsel, maar de meters worden nog als ‘ellen’ aangeduid.Op de plaats waar de nieuwe damwand moet komen, mogen geen obstakels liggen. Een kraan haalt de grote stukken uit het water.Maar voor het opruimen of opsporen van kleinere voorwerpen zijn mensenhanden onmisbaar. Daarom maken duikers zich klaar om de IJssel in te gaan.De duikers sporen onder andere naar een kabel van KPN, die onder de IJssel door van het Zutphense centrum naar De Hoven loopt. Ook meten ze de fundering voor de damwand in en verwijderen ze voorwerpen die in de weg liggen.Er komt heel wat rommel boven water. Van oud schroot tot fietsen die in de IJssel zijn verdwenen.Eén van de duikers klimt weer veilig omhoog naar de kade.Op de kade liggen zogenaamde ankers klaar om de nieuwe damwand stevig vast te zetten.De machine die de damwanden de grond in trilt, staat op een ponton dat steeds een stukje opschuift.De ankers worden bevestigd aan de nieuwe damwand en stevig vastgezet in de grondDe lange damwanden worden een voor een diep de bodem van de rivier ingeduwd.