De gemeente Zutphen helpt inwoners met betaalproblemen. Dat doen we het liefst zo snel mogelijk voordat geldproblemen groter worden.
De gemeente krijgt bericht als inwoners achterstanden hebben in het betalen van de huur, zorgverzekering, energie of water. Dit moet bij de gemeente worden gemeld als het bijvoorbeeld uw zorgverzekeraar niet lukt om contact met u te krijgen. Dat staat in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.
Waarom vroegsignalering?
Wij bieden hulp aan inwoners met geldproblemen en schulden. Dit doen we zo snel mogelijk. Zo voorkomen we samen dat betaalproblemen onnodig erger worden. Dat heet vroegsignalering: we zijn er vroeg bij.
Lezen hoe twee inwoners hulp kregen met hun schulden.
Ik heb een brief of kaartje ontvangen
Wij willen graag met u in contact komen omdat we een melding van een achterstand hebben gekregen. We denken graag met u mee over een oplossing. Als u wilt dan helpen we u verder. Neem contact met ons op via 14 0575 voor een gesprek of vul het contactformulier in.
Onze hulp is professioneel en kost niets. U maakt samen met ons een plan om uw geldzaken weer op de rit te krijgen.
Onderaan deze pagina vindt u antwoorden op vragen die we veel krijgen.
Samenwerking met Perspectief
Samen met Perspectief helpen we inwoners en gaan we op huisbezoek. Lees er meer over: Samenwerking met Perspectief voor inwoners met betalingsachterstanden.
Waarom krijg ik een brief van de gemeente over een betalingsachterstand die ik heb bij een ander bedrijf?
We willen inwoners met financiële zorgen op tijd helpen. U ontvangt deze brief omdat we u graag helpen, zodat uw geldproblemen niet groter worden.
Gemeenten zijn sinds 2021 ook verplicht om inwoners met betaalachterstanden een aanbod te doen voor hulp met hun schulden. Dat heet vroegsignalering. Mensen met schulden wachten vaak erg lang voordat ze om hulp vragen. Daarom bieden we onze hulp aan.
Wie meldt mij aan bij de gemeente?
U wordt bij de gemeente aangemeld door de bedrijven waar u iedere maand uw huur, verzekering en gas/water/licht aan betaalt. Bijvoorbeeld Woonbedrijf ieder1, uw zorgverzekeraar (ziektekostenverzekering), uw energieleverancier en waterbedrijf Vitens.
Wat moet ik doen als ik niet door de gemeente benaderd wil worden?
U heeft bericht ontvangen over uw betalingsachterstand bij bijvoorbeeld uw verhuurder, zorgverzekeraar, energieleverancier of Vitens. Helaas is het hen niet gelukt om betaalafspraken met u te maken. Zij melden dit bij de gemeente (omdat dat wettelijk moet). Zij moeten dit aan u doorgegeven hebben. U kunt bij hen bezwaar maken tegen het delen van uw gegevens met de gemeente.
Waarom komt de gemeente op huisbezoek met iemand van Stichting Perspectief?
We komen samen op huisbezoek omdat onze ervaring is dat er soms meer speelt dan alleen geldproblemen.
De collega’s van Perspectief kunnen hulp bieden bij andere vragen die u mogelijk heeft. Zo gaan we samen aan de slag om te zorgen dat u goed geholpen wordt.
Hoe zit het met mijn privacy?
Uw gegevens worden aan ons doorgegeven via een speciaal digitaal systeem. Dit systeem voldoet aan de beveiligingseisen en alleen een paar medewerkers (van ons team Schuldhulp) kunnen bij de gegevens. Wij delen dit met niemand anders.