Vroegsignalering

De gemeente Zutphen helpt inwoners met geldproblemen. Dat doen we het liefst zo snel mogelijk voordat geldproblemen groter worden.

Wist u dat wij een bericht van het woonbedrijf (of andere verhuurder), zorgverzekeraar, energieleverancier en het drinkwaterbedrijf krijgen, wanneer u bij hen een betalingsachterstand heeft. Dat staat in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

Heeft u post ontvangen?

Heeft u een brief of een kaartje ontvangen van ons? Weet dan dat u zelf mag kiezen of u onze hulp aanneemt. Wij willen graag voorkomen dat u geldproblemen krijgt doordat u te lang wacht om hulp te vragen. Als u dat graag wilt, dan helpen we u verder.

U kunt het contactformulier invullen, dan nemen wij snel contact met u op. Of bel 14 0575 voor een gesprek.

Onze hulp is professioneel en kost niets. Het gesprek is bedoeld om te horen of u hulp nodig heeft bij het oplossen van uw geldproblemen. U krijgt de hulp die bij u past. Van een budgetbuddy die u helpt om uw rekeningen netjes op een rij te krijgen, of een consulent die u helpt met schuldeisers. U maakt samen met ons een plan om uw geldzaken weer op de rit te krijgen.

Onderaan deze pagina vindt u antwoorden op vragen die we veel krijgen.

Waarom vroegsignalering?

Wij bieden hulp aan inwoners met geldproblemen en schulden. Als we dat doen, doen we dat zo snel mogelijk. De kans dat inwoners dieper in de geldproblemen komen is dan veel kleiner. Dat heet vroegsignalering: we zijn er vroeg bij.

Lezen hoe twee inwoners hulp kregen met hun schulden.

Samenwerking met Perspectief

Samen met Perspectief helpen we inwoners en gaan we op huisbezoek. Lees er meer over: Samenwerking met Perspectief voor inwoners met betalingsachterstanden.

Waarom krijg ik een brief van de gemeente over een betalingsachterstand die ik heb bij een ander bedrijf?

We willen inwoners met financiële zorgen op tijd helpen. U ontvangt deze brief omdat we u graag helpen, zodat uw geldproblemen niet groter worden.

Gemeenten zijn sinds 2021 ook verplicht om inwoners met betaalachterstanden een aanbod te doen voor hulp met hun schulden. Dat heet vroegsignalering. Mensen met schulden wachten vaak erg lang voordat ze om hulp vragen. Daarom bieden we onze hulp aan.

Wie meldt mij aan bij de gemeente?

U wordt bij de gemeente aangemeld door de bedrijven waar u iedere maand uw huur, verzekering en gas/water/licht aan betaalt. Bijvoorbeeld Woonbedrijf ieder1, uw zorgverzekeraar (ziektekostenverzekering), uw energieleverancier en waterbedrijf Vitens.

Wat moet ik doen als ik niet door de gemeente benaderd wil worden?

U heeft bericht ontvangen over uw betalingsachterstand bij bijvoorbeeld uw verhuurder, zorgverzekeraar, energieleverancier of Vitens. Helaas is het hen niet gelukt om betaalafspraken met u te maken. Zij melden dit bij de gemeente (omdat dat wettelijk moet). Zij moeten dit aan u doorgegeven hebben. U kunt bij hen bezwaar maken tegen het delen van uw gegevens met de gemeente.

Waarom komt de gemeente op huisbezoek met iemand van Stichting Perspectief?

We komen samen op huisbezoek omdat onze ervaring is dat er soms meer speelt dan alleen geldproblemen.

De collega’s van Perspectief kunnen hulp bieden bij andere vragen die u mogelijk heeft. Zo gaan we samen aan de slag om te zorgen dat u goed geholpen wordt.

Hoe zit het met mijn privacy?

Uw gegevens worden aan ons doorgegeven via een speciaal digitaal systeem. Dit systeem voldoet aan de beveiligingseisen en alleen een paar medewerkers (van ons team Schuldhulp) kunnen bij de gegevens. Wij delen dit met niemand anders.