Evenementenvergunning aanvragen

U heeft een evenementenvergunning nodig voor:

  • activiteiten waarvoor u de straat afsluit, met uitzondering van buurt- en straatfeesten;
  • een braderie of jaarmarkt op een plein of in een straat;
  • een optocht zoals de intocht van Sinterklaas;
  • een muziekevenement;
  • een cultureel festival;
  • een kermis of circus;
  • een herdenkingsplechtigheid.

Aanvragen

Een evenementenvergunning moet u uiterlijk 12 weken vóór het evenement aanvragen.

U vraagt de evenementenvergunning online aan. U logt in met DigiD (inwoners) of eHerkenning (bedrijven).

De gemeente beoordeelt vervolgens of uw evenement veilig kan plaatsvinden en voldoet aan het evenementenbeleid.

Bij de aanvraag moet u documenten aanleveren, zoals een inrichtingstekening en een veiligheidsplan. Verderop leest u hier meer over.

Kosten

De kosten voor de behandeling van uw vergunningaanvraag zijn afhankelijk van het aantal bezoekers. Ook rekenen wij kosten voor bijvoorbeeld het plaatsen van bebording of de schoonmaak van het evenemententerrein.

Bekijk het overzicht ‘Kosten voor evenementen’.

Lees ook de volgende informatie