Verkeerskundig onderzoek Bronsbergen

Waterschap Rijn en IJssel werkt aan de voorbereiding van de dijkversterking Den Elterweg-Zutphen. Dit biedt kansen voor het gebied. Kan recreatie bijvoorbeeld een grotere rol krijgen, wat is de verkeerssituatie en hoe zorgen we ervoor dat de dijk voor iedereen veilig is? Daarom onderzoeken de gemeente en het waterschap de mogelijkheden om de verkeersveiligheid op de Bronsbergen te verbeteren.

Wat houdt het verkeerskundig onderzoek in

De gemeente vindt de veiligheid van het verkeer belangrijk en daarom onderzoeken we de huidige situatie en kijken we naar verbeteringen. Met het onderzoek komen we te weten welke verkeersmogelijkheden er zijn en wat de te verwachte voor- en nadelen van de eventuele maatregelen zijn voor de bewoners in het gebied. We sluiten van tevoren niets uit.

Op de kaart hieronder ziet u het gebied waar we wat onderzoeken.

Begin juni organiseerden we een inloopbijeenkomst om de resultaten uit het onderzoek met u te delen. Tijdens deze bijeenkomst wilden wij nagaan of de juiste onderzoeksvragen en maatregelen worden onderzocht en of u nog verdere aanvullingen ziet.

Bij deze buurtbijeenkomst waren er verschillende informatiepanelen te bekijken. Onderaan deze pagina kunt u de belangrijkste inhoud van deze panelen lezen en de informatie op het paneel downloaden.

Planning

De uitkomsten van dit onderzoek nemen we mee in een verkeersbesluit. De gemeente Zutphen neemt dit verkeersbesluit. De werkzaamheden vinden plaats nadat de dijk is verstevigd. Het waterschap is verantwoordelijk voor het dijkversterkingsproject. De planning hiervoor is als volgt:

  • 2022-2025 Verkenningsfase
  • 2026-2028 Planuitwerkingsfase
  • 2028-2030 Realisatiefase

Lees meer over het dijkversterkingsproject op de website van het waterschap.

1. Verkeersveiligheid Bronsbergen

De Bronsbergen wordt gebruikt door veel verschillende doelgroepen en wordt als onveilig ervaren. Er wordt gewandeld, gefietst, de weg wordt gebruikt door bestemmingsverkeer, maar ook door sluipverkeer.

Er zijn verkeersmetingen gedaan op de Bronsbergen. Hieruit blijkt dat minder dan 15% harder rijdt dan de maximaal toegestane snelheid van 60km/u.

Op de dijk past een weg (inclusief bermen) van maximaal 11 meter breed. Hieronder vindt u de mogelijkheden van deze weg.

Aansluiting Bronsbergen op N314 verleggen naar kruispunt Gelderhorst

  • Voordeel: Verkeersveiligheid neemt toe doordat het kruispunt zonder verkeerslichten vervangen wordt door een kruispunt met verkeerslichten.
  • Nadelen:
    • Waarschijnlijk beperkt effect op minder aantrekkelijk maken van de sluiproute.
    • Prijzige maatregel.

Fietser en voetganger meer prioriteit geven dan autoverkeer

  • Voordeel: Snelheid van autoverkeer neemt af en de verkeersveiligheid neemt toe.
  • Nadelen:
    • Sluipverkeer blijft mogelijk
    • Voetgangers, fietsers en auto’s delen de weg nog steeds.
    • Het aantal fietsers is te laag waardoor autoverkeer niet langzamer zal rijden.

Bekijk het informatiepaneel met alle informatie (pdf, 5,4 MB)

2. Verbeteren routes rondom Bronsbergen 2

Rondom Bronsbergen 2 kunnen fietsers en voetgangers verschillende routes kiezen. Sommige fietsers en voetgangers kiezen een route die over het erf van de eigenaren van Bronsbergen 2 loopt. We onderzoeken wat een logische route is voor zowel fietsers als voetgangers en onderzoeken een aantal maatregelen om deze route te verbeteren.

Kaartje Bronsbergen met daarop de voorkeursroute (in groen), de foutieve route (in rood), de fiets- en wandelpaden (in geel) en 2 locaties waar een barriere of markering zou kunnen komen.

Fysieke barrière locatie 1

  • Voordelen:
    • Maakt afsnijden door het gras onmogelijk.
    • Geleidt fietsers vanuit het noorden naar de voorkeursroute.
  • Nadeel: De kans blijft aanwezig dat de verkeerde route gekozen wordt.

Fysieke barrière locatie 2

  • Voordeel: Maakt het onmogelijk dat de verkeerde route gekozen wordt.
  • Nadeel: De ontsluiting van Bronsbergen 2 naar het zuiden vervalt.

Geleiding en/of markering locatie 2

  • Voordelen:
    • Minder ingrijpend dan een fysieke barrière op deze locatie.
    • Verduidelijkt de route voor fietsers.
  • Nadeel: Geleiding of markering is makkelijker te negeren dan een fysieke barrière.

Borden en/of bewegwijzering

  • Voordelen:
    • Verduidelijkt de route voor fietsers.
    • Verduidelijkt het betreden van privé terrein.
  • Nadeel: Bebording en/of bewegwijzering is makkelijker te negeren dan een fysieke barrière.

Bekijk het informatiepaneel met alle informatie (pdf, 2,9 MB)

3. Verbeteren fiets- en wandelpad IJsseldijk

Op de IJsseldijk delen fietsers en voetgangers hetzelfde pad. Op drukke dagen kan dit soms gevaarlijk zijn. Daarnaast zitten er op een aantal locaties gaten tussen de klinkers. We onderzoeken of we de het fiets- en voetpad op de IJsseldijk kunnen verbeteren.

Fiets- en wandelpad verbeteren

  • Voordeel: Duidelijk onderscheid tussen locaties van fiets- en voetgangers
  • Nadeel: Geen gescheiden paden

Schelpenpad voor voetgangers

  • Voordelen:
    • Aantrekkelijke landschappelijke kwaliteit
    • Gescheiden fiets- en wandelpaden
  • Nadeel: Schelpenpad ongewenst vanwege impact op de functie van de dijk en onderhoud

Gescheiden fiets- en voetpad

  • Voordeel: Duidelijk onderscheid tussen locaties van fiets- en voetgangers
  • Nadeel: Onvoldoende ruimte op de huidige kruin van de dijk

Bekijk het informatiepaneel met alle informatie (pdf, 0,7 MB)

4. Bereikbaarheid Liudgersdijk

We onderzoeken hoe de Liudgersdijk in de toekomst bereikbaar blijft en hoe de weg op de Liudgersdijk eruit moet komen te zien.

Bestaande profiel behouden

  • Nadelen:
    • Erg brede dijk voor het verkeer dat er gebruik van maakt.
    • Onnodig duur.

Inrichten op gemotoriseerd verkeer

  • Nadeel: Verminderde verkeersveiligheid door smallere weg en doordat auto’s fietsers en voetgangers de weg delen.

Inrichten op fietsers en voetgangers

  • Voordeel: Veiligere route door beperkt auto’s.
  • Nadelen:
    • Parkeerplaats niet meer bereikbaar per auto voor gasten café, parkeerplaats elders zoeken.
    • Mogelijk combineren met een nieuw aan te leggen parkeerplaats.

Bereikbaarheid café via parallelweg

  • Voordeel: Veilige route over Liudgersdijk, enkel nog toegankelijk voor fietsers en voetgangers.
  • Nadeel: Hoge investeringskosten voor aanleg parallelweg

Bekijk het informatiepaneel met alle informatie (pdf, 0,7 MB)

5. Oplossingen parkeren in de berm

Er parkeren regelmatig auto’s in de berm. Hierdoor ontstaat schade aan de dijk. We zoeken naar oplossingen voor het parkeren van auto’s in de berm.

Parkeren op de dijk faciliteren

  • Voordelen:
    • De behoefte om te parkeren op de dijk wordt ingevuld.
    • Er ontstaat geen schade meer aan de dijk door parkeeractie.
  • Nadeel: Er is een bredere dijk nodig, dit is erg prijzig.

Parkeren aan de voet van de dijk faciliteren

  • Voordeel: De behoefte om te parkeren op de dijk wordt ingevuld.
  • Nadeel: De ruimte aan de voet van de dijk is beperkt beschikbaar om te parkeren.

Parkeren op de dijk onmogelijk maken

  • Voordeel: Er ontstaat geen schade meer aan de dijk door parkeeractie.
  • Nadeel: Mensen die bij de dijk willen parkeren moeten een andere plek zoeken.

Bekijk het informatiepaneel met alle informatie (pdf, 0,6 MB)

6. Zoekgebied parkeerplaatsen recreanten

Het gebied wordt regelmatig bezocht door wandelaars, fietsers en vissers. Deze hebben geen geschikte parkeerplaats en parkeren daarom op plekken op en rondom de dijk die daarvoor niet bedoeld zijn. We zoeken naar een locatie voor ongeveer 5 parkeerplaatsen in het gebied.

Op de kaart staan 6 locaties als mogelijke plek voor ongeveer 5 parkeerplaatsen.

Locatie 1

  • Voordeel: parkeren nabij de gewenste locatie (de dijk).
  • Nadeel: grote kans dat deze gebruikt wordt door bewoners/bezoekers van het park.

Locatie 2

  • Voordeel: parkeren nabij de gewenste locatie (de dijk).
  • Nadeel: grote kans dat deze gebruikt wordt door bewoners/bezoekers van het park.

Locatie 3

  • Nadeel: grote kans dat deze gebruikt wordt door bewoners/bezoekers van het park.

Locatie 4

  • Voordeel: beschikbare verharding wordt multifunctioneel gebruikt.
  • Nadelen:
    • Beperkt ruimte beschikbaar voor parkeren.
    • Nood en hulpdiensten moeten toegang houden.

Locatie 5

  • Voordeel: beschikbare verharding wordt multifunctioneel gebruikt.
  • Nadeel: Locatie wordt gebruikt voor beheer van de dijk.

Locatie 6

Deze locatie wordt veel genoemd in de opmerkingen, maar deze locatie is niet in eigendom van de gemeente of het waterschap. Wel bespreken we de mogelijkheden met de eigenaar.

Bekijk het informatiepaneel met alle informatie (pdf, 0,8 MB)